måndag 3 oktober 2011

50-tals hyllande döljer mer än bara att gilla kläder och tapeter från den tiden

Många som gillar 50-talet med sina kläder och vitvaror och så mycket annat, tillsammans med "pinuppan", döljer ofta en slags "det var bättre förr" -känsla. Även om dom flesta säger att dom inte är intresserade av den könskonservatism och chauvinism från den tiden så går det inte att komma undan ifrån att det hyllande, eller indirekta hyllande, av 50-talet också baserar sig på en slags trygghet. Som reklamen från tiden med det "perfekta" hemmet med en kvinna som dammsög eller passade upp sin man med en kopp kaffe medan han satt i fåtöljen och läste sin tidning. Perfekta leenden, kärnfamilj, tvåsamhet och trygghet. Men det var en falsk trygghet, vi vet också att kvinnor knappast mådde bra, precis som vi vet att hemmafruar mår sämre än kvinnor som satsar på karriären.

Så att se tillbaka på den tiden med lycka i blicken är att se tillbaka på något som aldrig har funnits, det är att faktiskt på ett sätt glömma den misogyna skit som kvinnor fick stå ut med för att härda ut som en"perfekt" hemmafru. Och att hylla "pinuppan" är att hylla kvinnan som det eviga sexobjektet. Bakåtsträvande, minst sagt.

1 kommentar:

  1. Kläderna då var ju helt fantastiska, bilarna likaså. En del av musiken också. Men samhället i stort? Nej, usch! Det är knappast ett idealiskt samhälle nu heller, men vi är i alla fall närmare än vi var på 50-talet med allt förtryck som svarta, kvinnor och homosexuella (bland andra) utsattes för. Jag skulle verkligen inte vilja leva i den tiden. Jag är skitglad över att jag lever nu och jag förstår inte riktigt hur folk tänker när de hyllar 50-talet som den perfekta tidsåldern... hallå, lite längre än till kläder och musik kan vi väl skåda?

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.