tisdag 18 oktober 2011

Alltså jag undrar hur dom tänker

Som gjorde denna docka. Varför göra den sådär? Vänta, det lockar fler barn att köpa den, alltså flickor, vill ha dockor som är extremt smala! Alltid lättare att skylla ifrån sig ja. Dockor, precis som så mycket annat i ett barns liv, påverkar. Föräldrars och vuxnas beteende är något som barn kopierar och sedan projicerar på dockor. Samt att det även går åt andra hållet, barn lär sig från dockor, olika saker. Som exempel kopplat till utseende, detta gäller framför allt dockor som mer ser ut som "vanliga" personer. Genom att dockor, som barbiedockor, alltid ser likadana ut, samma sorts utseende, så blir det något som lärs in i hur en förväntas se ut som kvinna. Precis som så mycket annat i samhället som lär en, beroende på om en är en kvinna eller man, hur en ska se ut, hur en ska tala, gå, stå, sitta, etc, etc. Vi behöver inte mer som denna dock som lägger mer press på flickor i hur dom förväntas se ut. Vilket vi redan har överallt i samhället som har många negativa konsekvenser för flickor, tjejer och kvinnor.

1 kommentar:

  1. Vad menas med att den barbiedockan inte är smalare än de tidigare. De barbiedockor jag har från runt mitten av 90-talet har betydligt mer fett på kroppen och absolut vare sig ben eller armar som tändstickor.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.