måndag 10 oktober 2011

Alltså vad är det med här

Att i en sekund ifrågasätta en kille för att han slänger fram något kvinnofientligt skällsord om kvinnor eller saker han inte gillar ("fitta/hora/bitch/kärring/etc"), för att i nästa kommer en annan kille undan med det, fast han säger samma sak. Jag. Förstår. Inte. Detta.

Någon som vet varför det är såhär?

Okej okej, så jag vet att det är enkelt för en man att komma undan med det. Det räcker med att han gör bra saker resten av tiden, är en rolig person som ståuppkomiker, eller gör en låt om det, då kommer han undan - i alla fall är det den bilden jag har har då dessa män så ofta kommen undan med sin chauvinism.

Jag föredrar att ifrågasätta och kritisera alla dessa män, vilket har fått mig att märkas som en bitterfitta/rabiat/extremist/humorlös/överkänslig-feminist, etc... Som jag skrev på twitter, sorry, this is feminism.

6 kommentarer:

  1. En förklaring kan vara att den ena killen blir kritiserad för att han inte är lika populär som den andra. Den populära kommer kanske undan med sexism för att han i grunden anses vara en "skön person".

    SvaraRadera
  2. Kritiserar du någonsin din egen misandri?

    SvaraRadera
  3. intersektionellsolidaritet, Jo jag tror nog att det är nått sådant. Handlar det om en kille som fler gillar så ökar toleransen för misogyni också, eftersom han visar sig "schysst" resten av tiden även om han ibland säger saker som är misogyna.

    Tyvärr så förstärks bara normaliseringen av misogyni på detta sätt. Varför jag ifrågasätter istället.

    SvaraRadera
  4. Anonym:

    Har ingen "misandri" så jag kan inte kritisera det. Så är det.

    SvaraRadera
  5. Många tycker att du är gravt misandrisk. Uppenbarligen har du ingen självinsikt. Tror du verkligen att du undkommer ansvar bara för att du inte själv tycker du är misandrisk (surprise!). Gäller detta även de personer du tycker är misogyna, dvs om de själva anser att de inte är misogyna så är de inte det?

    SvaraRadera
  6. Vilka är "många"? Du och dina anti-feminist vänner? So? Skulle jag bry mig då menar du? Ni använder bara ordet som något dagisnivå-debattknep varje gången feminist skriver ordet 'misogyni'.

    Men du kan alltid ta och visa var denna "misandri" finns i mina blogg.

    Och ja jag vet att det kan vara svårt för dig att förstå att om en man kallar en kvinna för, till exempelvis, "bitch" så använder han ett misogynt skällsord. Men så är det och försök och fatta det någon gång.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.