söndag 9 oktober 2011

Att ses som ett föremål för någons fetisch

Något jag känner när jag som trans tjej ses som ett slags föremål för en annans persons fetisch. Tänker då framför allt på män som "jagar" transsexuella kvinnor som dom refererar till "shemale" eller "trap" och "dickgirl" (ord som är transfobiska för många transsexuella kvinnor) eller det felanvända "tranny" som egentligen används som ett skällsord för transvestiter. Att det används på fel sätt handlar om att transsexuella kvinnor är inte transvestiter, många verkar ha problem att skilja åt.

Jag blir inte så intressant som person, eller inte intressant överhuvudtaget faktiskt, för dessa så ofta män. Ja det finns kvinnor som även beter sig såhär. Underförstått att jag talar om cis kvinnor och män här, alltså personer vars kön (organ) och könsidentitet stämmer överens.

Det som verkar bli så intressant, och fokus för deras fetisch, är en pre-op (trans tjej som inte genomgått könskorrigerande operation ännu) trans tjejs kropp och att deras könsorgan går emot det "normala". Delvis har en kuk istället för fitta. Vilket betyder att när en trans tjej genomgått operation så är hon inte längre ett dugg intressant för dom med denna fetisch. Ett exempel på detta finns inom transporren (vilket nästan uteslutande handlar om transsexuella kvinnor) där transsexuella kvinnor ses med en helt annan syn när dom genomgått operation. Hon blir totalt ointressant, och få börjar med mainstreamporr efter det då deras utseende inte anses passa mainstreamporren, devis hon anses inte passera tillräckligt mycket som en kvinna. Samt att en hel del inom porrindustrin är transfobiska då dom ser transsexuella som "freaks". Ytterligare något bland så mycket annat, som den så vanliga misogynin, som visar på hur mycket negativt skit det finns inom porrindustrin som sägs vara så "öppen" av dess förespråkare.

En ska ha klart för sig att dom flesta transsexuella kvinna som sysslar med transporr gör det för pengar till operationer och hormoner vilket är väldigt dyra. Så det handlar inte så mycket om "fritt val" här inte som annars är poppis att hävda.

Att reduceras till detta föremål för någons fetisch anses av en hel del inte vara ett så stort problem, huvudsaken fetischen inte hotas, typ. Med andra ord, att inte ses som en hel individ utan ett objekt är alltså inte ett problem så länge någon tänder på det... Här kan en väl snacka om "sexmoral" påtvingad någon annan - ja nu vänder jag på det så uttjatade resonemanget som används mot dom av oss som är emot och kritiska mot prostitution och porr, exempelvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.