tisdag 4 oktober 2011

Charlie Sheen en "Buspojke"

Ulrika Kärnborg skriver om Charlie Sheen. Den som vet något om Sheen vet att han är en misogyn, rasistisk och HBTQ-fobisk rövhatt som inte har några problem att se kvinnor som sexobjekt. Han misshandlade Brooke Mueller han var tillsammans med och kom undan med det. Dom negativa reaktionerna var få. Dom flesta såg inget problem med att han kom undan med det. Det räckte med att se hur extremt populär TV-serien Two and a Half Men var då. Som också var en serie där chauvinism och könskonservatism ansågs vara "humor". Brukar vi inte förövrigt få höra att män inte kan komma undan med sådant här? Stämmer inte, det är inga problem, det vet vi.

Kärnborg nämner i förbigående att Sheen misshandlade sin tredje partner, men det är också allt, annars så ser hon honom som en "buspojke"... En "buspojke" som misshandlade en kvinna och generellt är en jävla rövhatt? Hur tusan tänker en när en kallar honom det med tanke på allt vidrigt han gjort? "Som att det skulle vara "pojkar är pojkar" -tänkande bakom.

Hon frågar sig "kan det blir mer 2011"? Jag skulle säga att nej generellt kan det nog inte blir mer tydligt hur misogyni och mäns våld mot kvinnor är något som tolereras och även accepteras än idag, något som kan skämtas bort och ursäktas.

Vilket också inkluderar Ulrika Kärnborg själv som i och med denna artikel visar på denna attityd där allt vidrigt Charlie Sheen gjort kan viftas bort. Detta gör mig förvånad för är inte detta samma Ulrika Kärnborg som brukar skriva feministiska artiklar och krönikor? Eller finns det någon annan Kärnborg ? En feminist och en annan som snarare uppvisar en nonchalant attityd till misogyni och mäns våld mot kvinnor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.