tisdag 18 oktober 2011

Chauvinister som inte tål skämt

PÅ Facebook, och lite överallt, kan jag då och då få höra diverse misogyna "skämt" från chauvinistiska rövhattar eller killar som killar sig liberala och även feministiska som tycker att säga åt mig eller någon annan att "go back to the kitchen", eller "skämta" om kvinnors rättigheter, är jätteroligt och lika originellt varje gång. Som också är en av dom vanligaste misogyna "skämten" som samma killar tycker är kul att dra några tusen gånger, om dagen... Vad är det, förövrigt, om inte ett starkt tecken på inget sinne för humor?

I alla fall, något jag ibland gör när jag inte bara blir arg är att jag ger igen. Jag driver med dom istället, och reaktionerna är alltid densamma - dom tål ALDRIG något tillbaka. Dom blir bara sura och börjar slänga fram misogyna skällsord och beter sig som rövhattar. Lustigt hur det är samma personer som snackar mycket om "självdistans" och "tåla skämt". Så tål dom inget tillbaka, däremot att skämta på kvinnors bekostnad är "roligt" för dessa puckon. Ska dom ordbajsa så mycket om att kvinnor och feminister behöver tåla skämt så ska dom också gör detsamma, men nej. Det är väl för att för flesta av dessa killar så är humor inte humor om det inte sparkar neråt, som dom kan väl sägas vara troll, eller irl troll när en möter dom utanför nätet. Allt som inte innebär misogyni, rasism, HTQ-fobi, anti-feminism, etc - är inte roligt för dessa puckon.

8 kommentarer:

  1. Ge gärna lite exempel på dialoger mellan dig och dessa människor du beskriver, och citera det som sagts exakt. Är ganska svårt att ta ställning annars, då dina anklagelser är ganska svepande.

    SvaraRadera
  2. Nej det tänker jag inte göra. Det står att läsa i mitt inlägg vad det handlar om. Duger inte det så whatever, I don't care.

    SvaraRadera
  3. haha. Vad är en rövhatt, och hur brukar en sådan normalt bete sig?
    /mike

    SvaraRadera
  4. I ditt inlägg står bara hur du tolkar det. Du ger inte andra möjligheten att själva tolka det fenomen du beskriver.

    SvaraRadera
  5. Mike:

    Ungefär som en blandning mellan ett pucko och en idiot. Typ. :P

    SvaraRadera
  6. Anonym:

    Sluta spela dum. Jag gav exempel på ett misogynt "skämt", det finns inget att tolka in.

    SvaraRadera
  7. Ja, suck, känner igen mig i detta.

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte Anonym spelar dum. Jag tror att hen uppriktigt belyser något som hen ser som ett problem och som i alla fall jag tycker mig känna igen från tidigare blogginlägg. Samtidigt är det faktiskt din blogg. Det jag nu undrar över är vilket syfte bloggen har. Är det ett sätt för dig att ventilera känslor eller ett sätt att skapa debatt? Det är två olika motiv som är ganska olämpliga att blanda. För att återkoppla till ursprungsinlägget så ser jag faktiskt inte vad en läsare som inte känner dig skulle kunna utvinna ur det du skriver när du uttrycker ilska över något som är så vagt och brett utan att utforska samband och/eller originella infallsvinklar. Det ligger nog nära till hands för många att uppfatta det som blint raseri och det är då man börjar bränna sina broar om man en dag vill framstå som en rationell och saklig debattskapare.

    Några tankar bara, i all välmening.

    /Alex

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.