lördag 15 oktober 2011

Den könskonservativa serien The Walking Dead tillbaka

Såg nyss, Zombierna går igen. Handlar om Serien "The Walking Dead" som har premiär, igen. En serie som jag läste om för kanske ett år sedan. Jag letade efter kritik mot serien men hittade väldigt lite dock och det lilla som fanns var framför allt inte på feministiska bloggar jag brukar läsa där det annars skrivs rätt mycket om olika populära TV-serier.

Men kritiken jag hittade om serien var sådant som: Att kvinnorna i serien hade roller som mer påminde om typiska hemmafruar än något annat faktiskt. Visst lite vapen fick dom skjuta men när det blev mycket zombies så skulle karlakarln ta över och panga... När gruppen av kvinnor och män bestämde vem som skulle bli ledare för gruppen så blev det en man, för kvinnorna ville minsann inte ha en "vek " kvinna som bestämde, det måste igen vara en "riktig man" (tm) som tog över rodret... Allt medan kvinnorna såklart tog hand om matlagande och allt sådant.

Redan i första avsnittet så var det två män i en bil, ena av dom uttalade sig misogynt om kvinnor i typisk "kvinnor är bara till för att stå i köket" -"humor". Samma man som sedan beter sig som ett misogynt svin hela tiden igenom. Att behandla kvinnor som skit ses mer som "nödvändigt" av denna rövhatt för att dom är ju så "hysteriska", som i gamla 50-tals filmer där en kvinna blir arg och får en smäll av "karlakarlen" som bara ska "lugna den lilla hysteriska kvinnan". Sen finns det flera andra misogyna puckon, och en rasistisk rövhatt som får igen. Dock så normaliseras det misogyna och ses inte som något stort problem för det ska ju vara sådär när världen går under och då blir det som på 50-talet och vi kvinnor ska veta vår "plats i köket"....

Med tanke på hur populär serien var så blev jag förvånad över hur lite kritik mot allt det här det var. Lika populära serier har fått mer kritik. Såhär långt efter så undrar jag varför. Rätt så många som gillar serien är själva dom som kritiserar andra serier för liknande misogyni och könskonservatism, i alla fall vad jag kunde se i dom debatter jag läste då. Kanske kan förklara varför det var så väldigt lite ifrågasättande?

Det jag dock såg, på feministiska bloggar jag läste, var faktiskt försvar av serien och mer eller mindre avfärdande av kritik. Jag förstår inte detta. Jag tänker här, visst, ni kanske älskar serien men snälla, varför inte bara tänka på att det finns problem? Istället för att nära på slå ner all kritik som andra kommer med. Det hjälper inte någon utan skapar bara mer tolerans för misogyni och könskonservatism i TV-serier.

8 kommentarer:

  1. Kvinnor liksom män brukar tyvärr ofta skildras stereotypt i populärkulturen. I diverse action måste kvinnan antingen ha hjälp av en stor stark man, eller antingen om kvinnan kan försvara sig själv så måste hon vara kvinnlig och sexig och ingen butch. Kurvorna och halva brösten ska absolut visas. Styrkan måste helt enkelt vägas upp med att kvinnan är ett sexobjekt. Enda undantaget jag sett från detta är Lizbeth Zalander i de svenska filmerna. I den amerikanska ska hon tydligen ha sexualiserats mera.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte kvinnorna är sexobjekt i The Walking Dead. Jag tycker inte heller det är fel att det finns sexistiska karaktärer i serien. Sexismen är inte på något sätt idealsierad i The Walking Dead. Får man inte beskriva sexism i böcker eller på TV? Ska allt som beskrivs vara ett fluffigt Utopia där alla är vänner med varandra? Låter verkligen som 1984 för mig. Om man inte får beskriva sexism, lägg då genast ner denna blogg. Den strider mot det fluffiga idealet.

    SvaraRadera
  3. Till anonym: man får absolut skildra sexism i serier då det är en del av vårt samhället, förutsatt att den inte är idealiserad och probematiseras. Problemet är att det inte problematiseras och att det idealiseras som i Two and a half men.

    SvaraRadera
  4. David Bergkvist15 oktober 2011 17:30

    intersektionellsolidaritet: Lisbeth Salander sexueliseras väl visst i de svenska filmerna? Tänk dig att man gjort en exakt likadan filmserie fast där hon hade varit en man och Mikael Blomkvist en kvinna, och fundera sedan på vilken av dessa två filmserier en genomsnittlig hetrosexuell manlig publik i genomsnitt hade föredragit att se.

    SvaraRadera
  5. intersektionellsolidaritet, ja precis. Så jävla trött på denna misogyni och objektifiering, för kvinnor framställ så ofta objekt oavsett om dom har mycket eller lite kläder på. Dom blir liksom bara där för att titta på och se söta ut, eller som "plot device" för att föra vidare handlingen mellan männen i serien, som The Walking Dead gör. Kvinnor får inte så mycket till egna starka roller alls.

    SvaraRadera
  6. Anonym:

    Precis som intersektionellsolidaritet skriver så handlar det inte om att dom bara skildrar sexism och könskonservatism, den idealiseras, finns inte minsta ifrågasättande utan allt ses som "normalt".

    SvaraRadera
  7. Jag tycker inte sexismen idealiseras eller normaliseras (att slarvigt använda denna term är något som skribenter borde sluta med, termen syftar på en speciell situation där kristna studerats,och där våld ansetts ha blivit normaliserat. Termen kan inte appliceras lite hur som helst).

    SvaraRadera
  8. Nej att tala om en normalisering av misogyni och könskonservatism är inte att felaktigt använda den termen. Den används på många fler sätt idag än om kristna.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.