måndag 24 oktober 2011

Det här med interna skämt mellan oss feminister

En grej på Facebook hände nyligen som fick mig att reagera med en negativ magkänsla. Jag fråga mig själv om jag var överkänslig och "humorlös" som inte tyckte skämtet var roligt. 'Vem' hör inte hit, ingen nämnd ingen glömd.

Så jag började tänka efter och talade med en vän, som hjälpte mig att sätta känslan och tankarna i ord, om detta som hände och interna skämt mellan oss feminister. Det är något jag anser är problematiskt - när det resulterar i att anspela på skämt vars enda tanke är att sparka neråt. Med 'anspela' menar jag såklart inte att med sarkasm, till exempel, driva med exempelvis misogyna rövhattar och diverse troll som gillar korkade så kallade skämt som består i att säga "håll dig i köket kvinna" till kvinnor och feminister, eller liknande.

Utan jag menar när en själv är feminist och säger sig vända sig emot misogyna "skämt" som kök och mackor, och liknande, så drar en ändå ett skämt vars poäng är att en ska associera till sådana här misogyna köksskämt. Det roliga ska alltså vara i att en ska tänka på dom och skratta. Även om tanken bakom inte är att mena det minsta illa och kontexten är att du har flera tjejer i ett kök som gör något helt annat än det som vanligtvis kopplas till kök (i detta fall var det 3 tjejer som sjöng och skämtet var: kvinnor i kök när dom är som bäst) så anspelade skämtet faktiskt på dom gamla vanliga misogyna "skämten". För tänk efter, hade detta skämt haft någon poäng alls om det inte vore för att det skulle anspela på något? En hade då snarare undrat, jaha? Och vad är det som är så roligt med detta? Om det inte anspelade på något alltså.

Jag vet att sådant här skämt är rätt så vanliga, jag stöter på dom från andra medfeminister rätt så ofta. Men jag önskar en kunde tänka efter att indirekt så verkar en faktiskt för en normalisering av dom misogyna sådana i och med dessa interna skämt, även om en inte menar det minsta illa och vänder sig emot misogyna "skämt".

I alla fall, vad jag kom fram till när jag frågade mig om jag var överkänslig och "humorlös", är ett: Nej. Det är jag inte. Jag tycker bara inte humor vars poäng fortfarande baserar sig på associera till misogyna "skämt" är minsta roliga. Bara smaklösa och negativa för mig. Och jag tänker inte döma mig själv för att jag reagerade med magkänslan, för den hjälper mig så ofta när det handlar om sådant här. Snarare så är det personer som tycker sådant här är roligt som inte har någon humor... ;)

5 kommentarer:

  1. "...indirekt så verkar en faktiskt för en normalisering av dom misogyna sådana i och med dessa interna skämt, även om en inte menar det minsta illa och vänder sig emot misogyna "skämt"."

    Menar du verkligen att man normaliserar en företeelse även när man gör narr av den? Hur blir det något annat än motsägelsefullt? Jag hoppas verkligen att jag missförstod dig, annars har vi fundamentalt olika inställning till vad humor kan användas till.

    /Alex

    SvaraRadera
  2. Alex:

    Det beror på vad du säger och hur du gör det.

    Det är en skillnad mellan att driva med puckon som älskar misogyna "skämt" och att dra ett skämt vars poäng är att en ska känna till dom misogyna "skämten" för att sedan förväntas tycka det är roligt för att dom misogyna sådana är "roliga". I detta fall handlar det inte om att driva med det misogyna, utan att anspela på det. I detta fall att kvinnor förväntas ta hand om hemmet och stå i köket.

    SvaraRadera
  3. Att "kvinnor ska stå vid spisen" kan ju betyda att man ironiserar över sexister och den åsikten. Jag gillar den typen av humor personligen, dock gör sig sådan humor inte bra på exempelvis facebook då ingen hör tonen eller ser ansiktsuttrycket som ger extra information.

    SvaraRadera
  4. intersektionellsolidaritet:

    Jag undrar mer varför en drar ett "kvinnor ska stå vid spisen" "skämt". Det finns inget i det som signalerar mer än än vad många, framför allt killar/män, gillar att dra för "skämt" till tjejer/kvinnor.

    Och samma anledning som du ger till att dra sådana skämt kan många killar och män säga när dom försvara sig när dom precis sagt till en kvinna att hon "borde hålla sig i köket", att dom bara var ironiska och menade inget illa.

    Men varför är det ens något som ska sägas? Det görs bara på bekostnad av kvinnor som grupp. Typiskt sparka neråt skämt.

    Blir HBTQ-fobiska och rasistiska skämt okej bara för att någon gör samma sak med dom?

    SvaraRadera
  5. Okej, ska förklarar mer hur jag känner och tänker:

    Jag tycker att det är tröttsamt att samma saker en får höra med allvar istället ursäktas med att det bara var humor.

    Hur en än vänder och vrider på det så det enda som egentligen ändrar att du tycker det är okej, mot att inte tycka det är okej när någon random kille på nätet säger det, är att du vet att du egentligen inte tycker så, men tänk om killen inte tycker så heller? Han skämtade ju bara, då måste väl alla "go to the kitchen and make me a sandwich, bitch" -"skämt" vara okej också med samma resonemang?

    Förstår du hur jag menar?

    Min poäng är delvis att gränsen är är ofta väldigt fin, eller gås över, även när det skämtas såhär mellan oss feminister.

    Jag hör ibland skämt från andra medfeminister som inte är någon skillnad från misogyna, rasistiska och HBTQ-fobiska "skämt" jag ser på Facebook, och ja överallt på nätet. Det enda som ska skilja då enligt dom är att dom tycker egentligen inte så. Men hallå, igen, så kanske alla rövhattar på nätet inte heller egentligen tycker så?

    Därför ifrågasätter jag även andra feminister som drar sådana här skämt. Just för att anledningen bakom håller så sällan.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.