söndag 2 oktober 2011

Det här med personer som skriker "sexmoralist"

När en pratar om problemet med att reduceras till sexobjekt, till den sexualisering som sker av kvinnokroppen hela tiden i samhället. Och allt som driver på detta - media, reklam, filmer, Tv-serier, musik, litteratur, magasin, porr, etc - så är det extremt mycket. Flickor, tjejer och kvinnor blir matade med detta hela dagarna, det tar inte slut. En blir påmind om det hela tiden på ett eller annat sätt.

Ja när en har en diskussion om detta, analyserar och problematiserar det, så ska det ofta komma in en eller flera person som genast börjar skrika att en sysslar med "sexmoralism", eller på något sätt att det en gör skulle vara jämförbart med religioners syn på kvinnors sexualitet, enligt dessa... Eh va?

Dom försvarar sig när en ifrågasätter deras resonemang med att vi "inskränker" kvinnors sexualitet. Alltså, backa nu, den objektifiering och sexualisering som sker av kvinnokroppen i samhället är vad som inskränker (minst sagt) kvinnor. Dessa personer blandar ihop sexualitet med att sexualiseras. Hur ska kvinnors sexualitet kunna bli fri när vi har så extremt mycket som hela tiden begränsar, pressar, stressar, dömer och bestraffar kvinnor för att ens ha en sexualitet och visa den?

Jag tycker att detta resonemang är ett steg tillbaka. Den begränsar kvinnors sexualitet till att fungera efter allt det som objektifierar och sexualiserar kvinnors kroppar istället för att kunna motverka detta och bli från från press och hets, från dömande och bestraffning. Det är att anpassa sig till problemet istället för att motverka det.

Jag vill inte anpassa mig till rådande patriarkala strukturer genom att spela på dess villkor, jag vill bli fri från dom.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker snarare det är ensidiga ideal om hur en sexig kvinna ska vara som är hämmande och att sexighet definieras på ett enda sätt som är opersonligt och stereotypt. kvinnor ska inte vara för smala för det är "äckligt", kvinnor får inte vara feta för det är "äckligt".Kvinnor ska ha långt hår, vara lagom smala, inte vara plattbröstade och bara ha hår på huvudet. Puch-up, minimala trosor typ med spets bör man också ha. Man ska vara överdrivet feminin. Det är så stereotypt och opersonligt.

    SvaraRadera
  2. Ja, det håller jag med om. Borde ha förtydligat att olika ideal är en del av just den hets och press på kvinnor att passa in.

    Men att poängen var att alla dom som snackar om att vi inte ska tala om det här för då är vi "sex moralister" som dömer kvinnor blandar ihop saker som jag skrev, och tänker inte utanför den objektifiering och sexualisering som sker på patriarkatets villkor.

    SvaraRadera
  3. Som jag ser det ligger det ingen motsättning i det som intersektionellsolidaritet skriver och blogginlägget. Skillnaden är bara att FF problematiserar det hela i ett större perspektiv av strukturer, som intersektionellsolidaritet missar genom att bara fokusera på hur den stereotypa bilden ser ut just idag.
    Det FF skriver om är ju hur en blir misstänkliggjord när en ifrågasätter det faktum att kvinnan öht blir sexualiserade/objektifierad. Men förresten, så kan en ju bli bemött bara en skriver som intersektionellsolidaritet, alltså om en ifrågasätter minsta lilla. Tröttsamt, absolut!

    SvaraRadera
  4. Maria, ja ideal är en del av dom strukturer som jag skriver om. Kontexten är dom patriarkala strukturerna.

    Det räcker med att skriva 'sexobjekt' för att en ska bli misstänkliggjord. Har jag märkt. Vilket visar på den attityd som mer handlar om att försvara rådande strukturer och anpassa sig till dom.

    Som att dom inte kan tänka utanför porrens ideal av kvinnor. Exempelvis.

    Detta gäller förövrigt många olika debatter. Inte bara gällande porr och prostitution men också annat.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.