tisdag 11 oktober 2011

"Du är misandrisk!"

Något jag fått höra några gånger av anti-feminister i mitt kommentarsfält är någonting i stil med "du är misandrisk!". Ingen av dom förklarar vad det i det jag skriver som är det, utan verkar slänga fram det som ett slags sätt att härmas när jag skriver att något är misogynt. Lite dagisnivå på det alltså.

Som när jag skriver om att en man som kallar kvinnor för "bitches" eller "hora" säger något misogynt så kan då någon anonym titta fram och använda ordet "misandri" som ett slags motsvar. Sen verkar dom tro att bara dom slänger fram ordet så håller det dom påstår.

Vilken "misandri" är det dom menar? Är det så att dom som bara slänger fram ordet inte fattar något så enkelt som att exempelvis en man som kallar kvinnor för "bitches" säger något misogynt? Är det så otroligt svårt för dessa anonyma anti-feminister att greppa vad som är det misogyna? Kan vara så att dessa anonyma tycker att det är en komplimang att kalla kvinnor för exempelvis "bitch"? I så fall kan det vara dags att uppdatera sig på vad som menas med misogyna skällsord. Och nej, att kritisera en man för att använda misogyna skällsord om kvinnor är inte "misandri", även om det såklart finns anti-feminister som tolkar allt som "misandri" så länge det inte rör sig om ren hyllning av män.

4 kommentarer:

  1. Det är lite svårt vad de som anklagar dig för "misandri" verkligen menar då de inte kommer med några argument för sin åsikt.

    SvaraRadera
  2. Fumikofem arbetar aktivt mot män. Så fort någon nämner mäns problem slår denne skribent bakut och förnekar och förminskar dessa problem. Därutöver är denna person oerhört ensidig i sitt synsätt. Problem som drabbar kvinnor blåses upp, och män målas upp som förövare och kvinnor som offer. Om något förbättrats på något område för män, tycker denna Fumikofem att det är något negativt ur feministisk synvinkel. Att endast se världen ur ett smalt kvinnolobbyperspektiv, förminska mäns åsikter, erfarenheter och problem, samt måla upp män som förövare, hur kan detta inte vara misandri? Det finns tusentals exempel när denna skribent gjort exakt detta, ochd et står er fritt att söka upp dem. Om du är seriös FUmikofem borde du ta dessa ankalgelser på allvar, och inte automatiskt kategorisera alla som tycker så som antifeministiska idioter. Det är bekvämt, men inte seriöst.

    SvaraRadera
  3. I vilket sammanhang har hon förminskat mäns problem? Jag har varit inne och läst på den här bloggen i flera år och jag gör det i princip dagligen också. jag kan inte minnas att hon någon gång har förminskat problem som män har.

    SvaraRadera
  4. Jag undrar vad det är anonym syftar på med "arbetar aktivt mot män", Vad gör jag det? Så var finns dessa
    tusentals exempel?

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.