onsdag 12 oktober 2011

Du hatar musiken jag älskar!

Har jag fått höra idag när jag kritiserade misogyni och HBTQ-fobi inom musik, jag nämnde inte ens vilka musikgenrer jag menade men fick ändå höra att jag måste hata just hens musiksmak. Som var gangstarap ifall någon undrade. När jag kritiserade deras användande av misogyna skällsord och att kvinnor reduceras till sexobjekt så fick jag höra att "jag gillar att bli kallad för bitch! Alla mina vänner använder det om varandra! Så du är en elak bitch som inte fattar något, sweetheart!"...

Ledsen, men din egna personliga syn på ord som "bitch" och "hora" förändrar inte hur orden generellt används i samhället mot kvinnor som ett sätt att trycka ner och skämma dom. När chauvinistiska män i musik använder dom så gör dom det för att trycka ner kvinnor eller en enskild kvinna, dom uttrycker sig misogynt om kvinnor. Och nej det blir inte mindre misogynt för att en man uttalar sig som om "dom" kvinnorna, delvis om alla "horor" och alla andra kvinnor är "madonnor" i hans ögon. Han använder ett patriarkalt tankesätt för att skambelägga och döma kvinnor, detta är ett stort problem oavsett hur mycket du själv gillar dessa chauvinistiska män eller musiken dom gör.

Dessa män är en del av problemet för kvinnor som grupp. Att då försvara dom genom att användandet gamla vanliga "han pratar inte om mig" eller att du personligen gillar ord som "bitch" och "hora" förändrar inte detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.