tisdag 25 oktober 2011

Hyllandet av hemmafrun

Sätter sina spår. Enligt en ny undersökning så vill varannan kvinna vara hemmafru. Genusforskaren Catrin Lundström tycker inte det är förvånande. Håller med, det är inte minsta förvånande med tanke på senaste årens glorifierade och hyllande av den "glamorösa" hemmafrun. Det har blivit allt mer mainstream att vara hemmafru. Här börjar jag tänka på personer som hela tiden hävdar att populärkultur inte alls påverkar oss... Tråkigt för er då att verkligheten kom ikapp.

Tröttsamt är det förresten med anti-feminister som försöker få det till att som feminist så blir en så totalt förvånad över detta och OH NOES! Nej, som sagt, det bli nog få av oss. Det är en del av en könskonservativ trend som går nu, så det är mer väntat faktiskt.

Förövrigt, Aftonbladet nämner att 55% av aftonbladets kvinnliga läsare säger att dom vill vara hemmafru, men dom ser visst inte att nästan 50% av dom manliga läsarna röstar för att dom vill vara hemmaman...

Amanda Svalin Skriver bra om det här!

4 kommentarer:

  1. Jag är skeptiskt till om undersökningen verkligen håller. Bara 13 % procent av de som fick enkäten svarade. Dessutom kritiserade Katarina Janouch undersökningen i morse bland annat för de ovannämnda och för att den gjordes i samarbete med familjeliv.se som tydligen en viss typ av människor läser om man får tro henne. Det är dessutom få av mammorna i undersökningen som är hemmafruar - bara 2 %.
    Frågan är om alla kvinnor eller många som ser program med hemmafruar verkligen vill bli det med eller om det ser det som ytlig underhållning. De flesta som kollar på Svenska Hollywoodfruar verkar göra det för att de tycker det är kul att se när fruarna gör bort sig.

    SvaraRadera
  2. Ja sant. Samt att som jag noterade så svarade nästan 50% av männen att dom vill vara hemmamän.

    Dom flesta jag känner som har jobb, kvinnor som män, och har barn, dom vill vara hemma mer eller hemma helt och hållet och slippa jobb. Om det fanns ekonomi för det.

    SvaraRadera
  3. Man kan läsa statistik som Fan läser Bibeln. Men önskar folk, män som kvinnor, att få vara hemma och ta hand om hushåll och barn så är det väl bra för dem ifall de har råd. Hemmafruar är inget negativt, men det skulle vara roligt med lite fler hemmamän!

    SvaraRadera
  4. Ja, och som vi kan så vill många män vara hemma också.

    Sen kom det fram efteråt att av Familjelivs 70 000 medlemmar svarade runt 9 000 i undersökningen...

    Men förvånar mig inte att till exempel Pär Ström drog iväg så mycket på detta, det är hans vanliga sätt att bete sig.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.