tisdag 4 oktober 2011

Inkonsekventa anti-feminister och vidrigheter del 2

Nu är han igång igen, Pär Ström... Jössen alltså. Han får inte nog av att göra någon billig anti-feminist poäng av det hemska mordet va? Så förbannat lågt.

Enda sekunden heter det att feminister ska kvotera in kvinnor till farliga arbetsplatser, och i nästa ska kvinnor inte jobba där för vi är ju "betydligt svagare är män"och har inte den där glorifierade "råstyrkan" som Pär Ström tycker är:
Råstyrka är också traditionellt en viktig källa till manlig stolthet.
Så kvinnor inkräktar visst på detta då eller? Om det är såhär "Så resonerar vi jämställdister" gör så är det ingen skillnad från det en alltid hör från anti-feminister och könskonservativa. Inte har det med jämställdhet att göra i alla fall, så lägg ner och se till och var konsekvent.

Behöver jag säga att det är samma gamla anti-feminist gäng som snackar i kommentarerna om typ "bra att du vågar säga detta!", "genusvansinnet har gått för långt" och annat we-have-heard-this-before-a-million-times...

Tidigare inlägg från mig om detta.

7 kommentarer:

  1. Att låt de med högst kompetens för jobbet (dvs strunta i kön) få det är jämställdism, att kvotera så att 50% av vardera könet får jobbet oavsett kompetens (dvs främst gå efter kön och inte kompetens) är radikalfeminism. Ser du skillnaden?

    SvaraRadera
  2. Om du visste något om kvotering så skulle du också veta att det är kompetens som avgör vem som får platsen. Men jag vet att det finns många "jämställdister" som utgår ifrån att dom med mest kompetens såklart är män, och gång på gång låtsas om som att en informell kvotering av män inte finns.

    SvaraRadera
  3. De flesta som är emot kvotering verkar inte förstå att vi redan har kvotering. Av män. Precis som du säger. Det finns studier som visar att både kvinnor och män rekryterar män i större utsträckning än kvinnor med samma kompetens. Det är väl ingen som vill att kvotering ska behöva finnas, men jag tror absolut att det kommer behövas under en övergångsperiod. Jag undrar verkligen om Pär Ström av ren illvilja vill motarbeta kvinnokampen, eller om han bara är ointelligent? Frågan är vad som är värst..

    SvaraRadera
  4. Mika:

    Ja, det är många som är emot kvotering av kvinnor som inte heller verkar ha en förståelse för att det redan existerar en kvotering av män. Det talas det extremt lite om bland dessa.

    Med tanke på allt Pär Ström skriver så är jag säker på att det handlar om att motverka feminism och jämställdhet. Någon jämställdhet visar han inget större intresse för.

    SvaraRadera
  5. Två fel gör inte ett rätt. Om det nu pågår en kvotering av män som ni säger (vilket fö inga studier visar), så blir det inte bättre för att vi kvoterar ännu mer. Låte de bästa få jobben, så löser sig allt.

    SvaraRadera
  6. För den som har lite hum om verkligheten vet att informell kvotering av män existerar. Men det är väl lättare att stoppa huvudet i sanden...

    SvaraRadera
  7. Hur gör det då saken bättre att kvotera in kvinnor? Låt kvinnorna få jobben om de är bäst lämpade, annars inte.

    För övrigt är inte kön den viktigaste faktorn för den informella kvoteringen. Män som inte kommer från rätt bakgrund, inte har rätt kontakter etc får inte heller styrelsejobb, hur duktiga de än är. Det är endast en liten, liten klick män som kvoteras in. Kanske borde man då kvotera in de diskriminerade männen också?

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.