onsdag 19 oktober 2011

iPhones Siri och sexuella trakasserier

Läste igår om hur diverse rövhattar tycker att misogyni och sexuella trakasserier är "roliga" att använda mot den kvinnliga datorrösten Siri i nya iPhone 4S. Som en från CNN, Doug Gross, tycker att det är askul att dra ett "make me a sandwich" -"skämt" för Siri... Detta på CNN, väldigt seriöst...

Andra tycker det är kul att fråga vad Siri har på sig, fråga om sexuella positioner, sexleksaker eller direkt säga att dom vill knulla... Och skaparna bakom Siri tyckte visst det var lustigt att lägga till svar som mer påminner om en kvinna som försöker värja sig från en chef som tycker om att sexuellt trakassera kvinnor på arbetsplatsen.

Ja för det är ju sååå jävla kul med sådant här va? Jag skiter i om det "bara" är en datorröst, det finns en kontext - hela jävla samhället och hur kvinnor behandlas och ses i det. För folk tänker på en kvinna när dom hör rösten, dom korkade frågorna dessa puckon ställer är talande. Det är sådant här sorts skit kvinnor blir utsatta för i sin vardag, oavsett om det är jobb eller skola eller på nätet, den dagliga misogynin tar sig sig många uttryck. Det är inte ett dugg jävla kul att utsättas för det och därför heller inget att skämta om. Men jag förvånas inte att det finns killar som tycker det är roligt, dom lever inte igenom skiten så dom har råd att skämta på kvinnors bekostnad.

Allt det här med Siri är en påminnelse om hur jävla illa kvinnor behandlas i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.