måndag 3 oktober 2011

Ja självklart är det ett brott och borde ha setts så från början

Halmstads tingsrätt fick ta om rättegången mot den då 49-årige man som filmade under kjolen på en 17-årig tjej då hon låg och sov på en soffa. Först ansågs det inte vara det, nej precis... Hur fan tänkte dom? Så att filma henne under kjolen när hon sov var alltså vad? "pojkstreck"? Vidrigt hur dom inte kunde få en fällande dom redan då. Hovrätten slogs fast i våras att det ÄR brottsligt, så nu fick dom ändra sig, bra. Men sjukt att det inte ansetts vara det innan. Men tyvärr visade på den syn som finns gällande sexuella trakasserier/ofredande, och överhuvudtaget våldtäkt eftersom allt hänger ihop, rapeculture - som en kallar det på engelska feministiska bloggar.

Att domen såg så annorlunda ut från början i tingsrätten förvånar mig alltså inte i denna kultur vi lever i. Att exempelvis killar på en skola filmer tjejer i omklädningsrummet eller sätter upp en kamera på toaletten anses inte vara så farligt - "boys will be boys". Tafs och sexuella trakasserier ses i skolan som inte ett stort problem som riktar sig framför allt mot flickor/tjejer från pojkar/killar, utan som "pojkstreck". Ungefär som bilden av en pojke som drar en flicka i håret, "han gör så för att han gillar dig!". Så detta beteende ursäktas ofta. Vilken är en påminnelse om den kultur vi lever i där flickors, tjejer och kvinnors kroppar anses tillhöra andra än dom själva, någon annan anses ha rätt att ta sig rättigheter med ens kropp. Den synen finns i grunden och lärs in i tidig ålder i och med könsnormer och den objektifiering som sker i samhället av kvinnokroppen och som flickor, tjejer och kvinnor blir matade med varje dag.

2 kommentarer:

  1. Det kommer aldrig att ses som allvarligt om det inte behandlas som någonting allvarligt. Naturligtvis måste samhället visa att sånt här absolut inte är okej, under några omständigheter. Vad bra att det bedömdes som ett brott till sist.

    SvaraRadera
  2. Ja precis, och jag blir så arg och trött på att sådant här fortsätter att bortförklaras, för det gör det väldigt ofta. Mycket oftare än att något görs för att visa att det inte är okej.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.