torsdag 6 oktober 2011

Kön spelar roll även när det handlar om Nobelpriset

Hanna Lager skriver en artikel på Newsmill "Nobelpriset i litteratur bör ges till en kvinna". Och skriver om flera kvinnor. Samt hur extremt få kvinnor det är som faktiskt fått nobelpriset. Det är nästan uteslutande män. Det sistnämnda borde fler som kritiserar minsta ifrågasättande av detta tänka på, vi lever inte i en värld där kön inte spelar roll. Det gör det, och så också när det kommer till något som nobelpriset.

Camilla Lindberg svarar men verkar inte ha fattat vad Lager skriver om. Jag såg inget om "könskamp" eller kvotering i Lagers text, om inte någon annan såg det? Jag tänker att Lindberg vill som andra anti-feminister - vi ska inte nämna kön oavsett vad det handlar om, alltså vi ska inte nämna kön om det handlar om förtryck och diskriminering av kvinnor.

3 kommentarer:

  1. Ibland läser man något som är så urbota korkat att man undrar hur människan ifråga klarar av att betala räkningar, att skicka iväg ett mail etc. Och nu så läste jag just något sådant. Så för att kvinnor inte vinner Nobelpris lika ofta som män så lever vi i en orättvis värld. Alltså, var finns argumenten som länkar det ena till det andra??? Lever vi en ojämställd värld för att inga kvinnor slår världrekord på 100 meter? Eller att inga kvinnor hoppar 1,40 meter i höjdhopp? Nu ska jag lära dig nåt nytt: Kvinnors och mäns prestation skiljs åt vid tester. Kvinnor presterar relativt mer likadant medan killar prestationer är mycket mera olika. Detta innebär t ex att fem gånger så många killar som tjejer presterar över 140 vid det vanligaste IQ-testet. Vi ser detta om och om igen. Fem personer har genom alla år fått maxresultat vid Högskoleprovet och samtliga är killar. Så skriv inte en massa dumheter utan ett ha ett uns fakta vid din sida.

    Till sist, alla som inte tycker som du kategoriseras som troll va??

    SvaraRadera
  2. Ska du komma hit och gnälla om att jag skriver något dumt så skriver inte något så ignorant. Självklart påverkar kön, att ens behöva förklara det är löjligt.

    Om du sedan uppdaterade dig på hur det faktiskt ser ut så är det så att tjejer börjar gå om killar, på exempelvis mattematik. Det har inget med biologi att göra, utan könsnormer, vad flickor och pojkar uppmuntras till osv.

    Alla som inte tycker som du kategoriseras visst som korkade och dumma, så skärp dig och lämna sandlådan om du vill kommentera här något mer.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är roligt när kvinnor får Nobelpris i litteratur. Och jag tycker det är roligt när män får Nobelpris i litteratur. Kort sagt, jag tycker det är roligt när författare får Nobelpris.

    Jag har läst en del här på din blogg. Du skriver ofta mycket tankvärt, du tar upp angelägna problem och viktiga frågor inom jämställdhetsdebatten.

    Ibland tycker jag dock att du är en smula enkelspårig. När man gör jämställdhetsfrågan till en kvinnofråga, så är det inte längre en jämställdhetsfråga.

    Du får ta emot mycket skit från inskränkta idioter. Det är synd, det gynnar inte diskussionen och du skriver ingenting som förtjänar förlöjligande och hat. Du verkar vara en stark människa, och jag utgår ifrån att du skakar av dig tramset, men jag vill ialla fall uttrycka min sympati för dig och mitt ogillande av allt skit som kastas på feminister.

    Fortsätt din kamp! Jag delar den men väljer ibland lite olika vägar. Men jag är övertygad om att vi vill åt samma håll och menar samma sak, även om vi använder oss av olika ord.

    Allt gott!

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.