tisdag 25 oktober 2011

Könsnormer, manlighetsidealet och trender

Kommer ni ihåg 70- och 80-talet? Hur det var mer okej för killar att ha långt hår, bära kläder som mer kopplades till något feminint (idag då mer) och använda färger på kläder såsom rosa? Ja, inom vissa gränser. Det långa håret, samt kläder, var kopplat till den tidens rock/metal. Killar gick inte runt i blus och kjolar precis. Dock så var det mer okej, vilket väl kom av 70-talet, för killar att ha tights, till exempelvis. Och korta åtsittande shorts, som nästan uteslutande kvinnor bär idag. Sen ansågs det "bögigt" när 90-talet kom... Precis som så mycket annat, kanske utom det långa håret eftersom det såg som något "vilt" och även manligt och hade så stark koppling till metal-världen. Typiskt, det måste ses som manligt för att bli okej...

90-talet var en tid så manlighetsidealet skärptes, borta var alla det mer feminina och "bögiga" från 70-80-talen. Allt skulle inspireras av militärens korta hår på män eller mer stora pösiga kläder som kopplas ihop med arbetarklassens män. Boxershorts började sitt intåg då, innan var det underkläder för män som mer påminner om vanliga trosor för kvinnor. Och bermuda shorts, hu... Som håller i sig än idag. Om du är man och professionell simmare då kan du få använda korta shorts, speedos kallats på engelska. Allt annat är ju "bögigt".... Män skulle alltså inte ha för åtsittande kläder, om du inte hade jättemuskler att visa, då var det inte "bögigt" för då visade du din manlighet. Såhär ser det ut än idag, dom flesta män går runt i pösiga jeans/byxor (ja pösiga jämfört med det många kvinnor använder) medan kvinnor använder åtsittande jeans/byxor som ska framhäva rumpa, lår och höfter mer.

Jag kommer ihåg en trend i slutet mot 90-talet början på 2000-talet. Det var faktiskt populärt för killar, mest killar i slutet på tonåren och början på 20-års åldern, att använda mascara och lite annat smink. Det höll i sig några år, men försvann lika snabbt som det kom. Varför? 90-talets manlighetsideal gjorde sig påmint. Jag kommer även ihåg ett program som gick då, mina föräldrar sa att jag skulle kolla för det här var något jag tänkte på, en kille i tidig 20-års ålder fick debattera med en man som var runt 35. Killen berättade varför han använda mascara och läppstift samt lite puder, vad sa den 35-årige mannan? Jo att det var något för tjejer och kvinnor, det var feminint och därför "jävligt bögigt" och fel för en kille och en man att syssla med. Något "fjolligt" som en en kille/man inte skulle sänka sig till. Ja han sa dessa saker rakt ut, i det han sa så såg han ner på något som kopplas till det kvinnliga och dömde då alla killar som använde smink. Det var bara kort därefter som denna trend dog ut, och den har inte återhämtat sig. Och kommer knappat att göra det heller, fokus idag är på att vara mer macho, vara en "riktigt" man. Precis som på 90-talet, och innan 70-talet.

Det sägs att män använder mer hudvårdsprodukter idag. Ja, men inte något som syns direkt, det ska alltså inte synas att en man använder det. Det är inte som med smink. Sen har vi det här med män som kallas "metrosexual", men även detta märks inte så mycket. Är det något som går emot dom vanliga könsnormerna så är det mer inom en subkultur. Inte mainstream.

Även inom feminism så är det få feministiska killar och män som vågar klä sig i annat än samma gamla kläder, skjorta, jeans/finbyxor/mjukisbyxor, T-shirt, långärmad tröja kanske, huvtröja och kavaj. Med såklart samma gamla tråkiga färger. Och extremt få av dom använder smink. Varför? Många ursäktar sig med att dom orkar inte. Jaså? Vad fick många killar att orka tio år tidigare när dom sminkade sig då?

5 kommentarer:

  1. Det är väl helt utmärkt att det finns människor som bryr sig om anant än sitt eget utseende! Kanske vi ahde ahft flera kvinnliga nobelpristagare om denna trend spridir sig till kvinnor...

    SvaraRadera
  2. Hur är din kommentar relevant för mitt inlägg? och jag tänker att du inte anser att det finns kvinnor som är politiker som också bryr sig om sitt utseende? Tror du det så tror du helt fel. Sen är det skillnad att bry sig om sitt utseende och inte bry sig om något annat alls.

    SvaraRadera
  3. Ser inte så mycket av detta då jag bor i Camden. De flesta killar här har långt hår/smink/tajta kläder

    SvaraRadera
  4. Du menar dom har lika mycket smink som dom flesta tjejer har? Och exempelvis kjol samt leggings?

    Annars så vet jag att det finns flera subkulturer bland killar där lite smink och mer åtsittande kläder är mer accepterat, som bland hipsters.

    SvaraRadera
  5. nej de flesta har inte kjol, men vad jag menar är att de inte är lika macho

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.