måndag 17 oktober 2011

Kvinnor döms hårdare för samma beteende

Brukar ibland få höra från personer, eller som skriver, att kvinnor minsann inte alls döms hårdare om dom beter sig på ett sätt som oftast kopplas ihop med en man. Eller om båda gör samma sak så döms kvinnor hårdare. Exempelvis Mona Shalin jämfört med manliga politiker. En hel del brukar vifta bort det som en "feministisk myt", vilket är ett konstig och dålig ursäkt. Kvinnor döms hårdare när dom gör sådant som annars kopplas ihop med män, kvinnor bemöts av en dubbelmoral. Att påstå något annat vore som att säga att världen har blivit jämställd över natten. Som att könsnormer och hur vi förhåller oss till varandra, hur vi ser och agerar mot varandra, inte spelade någon roll längre. Det gör dom, vi lever inte i en jämställd värld.

Det är lättare för en man att komma undan med att vara arg, vara bitter, säga åt andra vad dom ska göra och inte göra. Han döms inte för sitt kön när han får kritik, utan för hur han är som person. Medan många är snabba med att döma en kvinna genom att hänvisa till hennes kön. Som att en kvinnan blir kallad för "bitch" eller "surkärring" eller "har du mens eller?!". Det är det vanliga, medan en man kan mer bli kallad idiot eller något annat liknande. Kvinnor förväntas vara mer tillmötesgående, snälla, förstående, tänka mer på andra än sig själva. Hon blir bedömd negativt av andra när hon går utanför denna mall och bestraffas därefter genom att någon hänvisar till nått negativt som ska väcka tanken: "typiskt för en kvinna". Misogyni alltså, men så normaliserat så många tänker inte på hur olika dom beter sig mot en kvinna eller en man. För det är ju "normalt" att bete sig så, personer fostras in i detta tänkande.

Något som jag tänkte på i och med att jag nyss läste Hanna Fridéns inlägg "När förebildsdiskussionen går och blir helt jävla orimlig". Är att jag tycker det jag nu skrivit hör ihop med det Fridén skrivit, men ändå kanske inte. Eftersom det inte är samma debatt. Men på samma gång hör det ihop pga dom olika förväntningarna som finns på kvinnor och dubbelmoralen kvinnor drabbas av. Samtidigt som vi har en patriarkal syn på kvinnan som ett barn, som det jag nyligen tog upp med "gentlemannen" där kvinnan ska tas hand om som ett barn.

Jag själv blev arg på Quetzala Blanco när hon attackerade personer och hela #prataomdet genom att håna dom som har hemska erfarenheter av våldtäkt, och hennes föraktfulla ton mot personer som inte passar in i utseendeidealet. Hon må ha mått jävligt dåligt, men det ursäktar inte hennes föraktfulla ton och hånande tycker jag.

Men sen beror det på vad en menar med det en säger, som med Fridéns inlägg. Det är poppis bland dom som kritiserar feminister att påstå att "feminister ser kvinnor som barn!", typiskt feltänk. Som att alla feministiska kvinnor skulle se sig själva som barn... Precis, knappast. Men det är å andra sidan på samma nivå som att gnälla om att feminister ser kvinnor som "offer". Och nej, jag menar inte att Hanna Fridén säger detta, om någon undrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.