onsdag 26 oktober 2011

Kvinnor som vet vad dom vill och säger vad dom tycker reduceras till "bitches".

Av aftonbladet. Att kalla kvinnor för "kärring" och "bitches" i mainstreammedia drar läsare till artiklarna. Sen lever vi i en tid då en som kvinna allt mer förväntas se "bitch" som en komplimang när någon kallar en det. Snarare än hur det dagligen används bland folk - som ett skällsord för kvinnor dom inte gillar på ett eller flera sätt. Aftonbladet är också duktiga på att själva bidra till problemet, så det är inte förvånande att dom anspelar på "bitch" här. För alla "vet" att kvinnor som inte är passiva och undergivna, som vet vad dom vill och vad dom tycker och är inte rädda för att säga vad dom tycker - dom blir en "bitch" i allas ögon. Så även av Aftonbladet. Som säkerligen tycker att dom hyllar alla "tv-bitches". Men varför kalla dom det alls? Hade dom varit män så skulle dom inte kallats något som är tänkt att reducera allt det dom är till en enda misogyn stereotyp. Men som sagt, det är aftonbladet vilka är smått förtjusta i att uttala sig sexistiskt.

Förövrigt. Jag brukar läsa och få höra från diverse personer. oftast anti-feminister och "jämställdister" så påstår att kvinnor aldrig skulle kallas för "kärrig" eller "bitch" i mainstreamedia, medan män kan kallas för "gubbar", osv. Tillägg efter publicering av inlägget: Som att ordet "gubbe" skulle gå att jämföra med ord som "kärring" och framför allt "bitch". Kontexten bakom orden är helt olika.

Denna artikel är ett exempel på att dom har fel. Två andra som går emot er uppfattning "Klimateriekärring i förtid". Sen har vi Peter Kadhammars skitsnack om "fruntimmer".

Angående ordet "bitch" så jobbar jag själv på att ta tillbaka det. Så jag kan använda det positivt om mig själv, att säga typ att en är en stark bitch! Men det är jävla skillnad när det används för att trycka ner kvinnor, vilket är hur det vanligen används i det dagliga språket av folk, irl som på nätet, bland feminister som icke-feminister.

7 kommentarer:

  1. Tänkte också på Pär Ström-anhängarna som gnäller över att det är vanligare att det står "gubb-" nånting i tabloidmedia men aldrig "kärring".

    Nu är inte ens "kärring" kvinnliga motsvarigheten till "gubbe". "Tant" skulle det vara isf.

    Konstigt nog finns det inga manliga motsvarigheter till "kärring" och "bitch" (!)

    SvaraRadera
  2. Jag ser inte heller ordet "gubbe" som jämförbart med "bitch" eller "kärring", däremot så tycker Pär Ström att dom är jämförbara, men då missar han totalt kontexten. Jag ser också ordet om män mer jämförbart med 'tant' eller 'gumma', och dom orden förekommer rätt ofta i media.

    Nej det finns inga ord om män som är jämförbara, känner inte till några i alla fall. Men så är också dom skällsord som finns om kvinnor skapade av just män.

    SvaraRadera
  3. Dock bör det påpekas att "kärring" från början var ett fint ord. Någon man höll kär. Tråkigt att det fått en så negativ klang.

    SvaraRadera
  4. Det var väl då det kallades "käring"? Sen övergick det till slangord och sen till skällsord, vad jag har läst i alla fall och uppfattar det idag.

    Något jag störde mig så var när jag gick i gymnasiet och killar kallade sin partner, tjej, för "kärring" för att verka lite extra tuffa. Tyckte det bara var löjligt, vilket jag påpekade och blev markerad som "fjollig". Right..

    SvaraRadera
  5. Re Sofia: Den manliga motsvarigheten till ordet "kärring" kan jag inte, men en lustig detalj med just det ordet är ju att man även kan fundera över vad den feminina motsvarigheten till samma ord är, i de fall man använder ordet "kärring" gentemot en man.

    Har någon förresten någon idé om vad den feminina motsvarigheten till "gubbslem" kan tänkas vara?

    /Mike

    SvaraRadera
  6. Erik vars kommentar jag inte tänker publicera;

    Har du problem med läsförståelsen ditt pucko? Det står i en artikel "klimateriekärring" i mitt inlägg.

    Also, gtfo you fail.

    SvaraRadera
  7. Erik:

    Käften ditt pucko Och lär dig att läsa. Stick sen tillbaka till dina kvinnohatade vänner.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.