fredag 28 oktober 2011

Mäns våld mot kvinnor behöver det talas mer om!

Och vi ska inte låta oss tystas av diverse anti-feminister och andra grupper som består av just män som hatar alla som inte ser män som den mest "förtrycka" gruppen som "hatas" av feminister och alla andra. Dessa anti-feminister, "jämställdister, mansrättsaktivister, etc, slår ifrån sig mot allt som inte följer deras strikta syn där feminister är det största hotet mot dom, eftersom vi ifrågasätter deras privilegierar, vi synliggör dessa privilegier. Vilket dessa grupper hatar, för dom är minsann mest drabbade, osv . Alla är fienden som inte håller med i deras fundamentalistiska anti-feministiska syn på tillvaron. Den ena konspirationsteorin efter den andra kan ses på olika anti-feminist bloggar och i deras kommentarsfält. Det är som anti-feminist... åh ursäkta, jag menar "feminist" forumdelen på flashback där kvinnohatare och anti-feminister sitter hela dagarna och spyr galla över feminister och kvinnor. Allt som inte är direkt hyllande av män tolkas som "mansförakt". Upp och ner vända jämförelser görs "men om ni skulle snacka om invandrare, så bla bla" - som visar på att dom inte förstår sig på detta med kontext.

I deras värld är allt dom säger en sanning medan alla andra ljuger och är "PK". Med en sådan verklighetsfrånvänd syn så är det inget förvånande att dom reagerar med hat när det finns personer som skriver om mäns våld mot kvinnor. Men det är konstigt, för dom brukar skriva "kvinnors våld mot män" men ser inte detta som kvinnohat, medan tvärtom är "manshat". Men, men, konsekvens har med annat aldrig varit anti-feministers starka sida. Deras starka sida ligger i att ordbasja så mycket som möjligt och hoppas allt håller lika bra som en hög med diarré som någon försöker ta upp med händerna.

Artiklar. Anna Hellgren: Män slår för att dom kan. Elin Grelsson: Våga tala om våldet mot kvinnor.

22 kommentarer:

  1. Borde inte allt våld uppmärksammas...?
    Oberoende av kön, ålder, etnicitet m.m.
    Allt våld ska bekämpas - det fysiska såväl som det psykiska

    SvaraRadera
  2. Bra, Anonym, gör så! Jag tycker du ska starta en blogg där du gör precis det, uppmärksammar allt.

    SvaraRadera
  3. Jag har redan min egen blogg. Skriver om lite av varje när andan faller på...

    SvaraRadera
  4. Vad bra. Och jag har min blogg och skriver om det jag vill uppmärksamma. Precis som så många av oss feminister gör.

    SvaraRadera
  5. Brukar inte ha någon -ism eller -ist på vad jag är, eller, skriver om.
    Tycker jag kommer långt med benämningen människa - kopplat till begreppet medmänniska...

    SvaraRadera
  6. "Sen kör [Pär Ström] med samma gamla 'män utsätts för mest våld!', eh ja, från andra män...."

    Så om du och jag (som är en man) blir misshandlade av samma man, så får jag skylla mig själv eftersom han som misshandlar också är man? Gäller samma sak om vi båda råkar vara Stockholmare? Lajvare? Rödhåriga?

    SvaraRadera
  7. Anonym:

    Leta redan på var jag sagt att en man får skylla sig själv om han blir misshandlad. Så, marsch pannkaka!

    SvaraRadera
  8. Jag tolkade din kommentar på Twitter att det skulle vara en generell skillnad mellan när (1) en man blir misshandlad av en annan man och (2) när en kvinna blir misshandlad av en man. Eller hur menade du?

    SvaraRadera
  9. Det är uppenbart vad jag menade eftersom det står svart på vitt - att män utsätts från våld av andra män.

    SvaraRadera
  10. Ja, och jag tolkade dig som att du menar att skulle vara en principiell skillnad på detta våld jämfört med när kvinnor blir våldsutsatta av män. Eftersom du poängterade det så. Hur menar du?

    SvaraRadera
  11. Det står vad jag menar och i det jag citerade. Om du inte ens vet vad jag citerade så får du gå och läsa på Pär Ströms blogg. Eftersom Pär Ström vägrar tala om män som grupp som utsätter kvinnor och andra män för våld så kommer han aldrig att förstår hur han ska förhindra våldet. I hans värld är det bara något individuellt som en man gör. Inte kopplat till något.

    SvaraRadera
  12. "Eftersom Pär Ström vägrar tala om män som grupp som utsätter kvinnor och andra män för våld så kommer han aldrig att förstår hur han ska förhindra våldet" Män= halva världens befolkning. Det är en liten klick individer som begår dessa dumheter. Att dessa relativt få individer är del av ett så enormt kollektiv är ytterst orelevant.

    SvaraRadera
  13. Eftersom det är framför allt män som brukar våld så är det strukturellt och kopplat till könsnormer. Vill du inte ta till dig det så slipp då. Men vi som förstår kommer fortsätta diskutera själva utan eran inblandning, som ändå aldrig tillför något.

    SvaraRadera
  14. Pär Ström kan nog mycket väl kalla denna grupp för "våldsamma män". Dock får du gärna förklara vad som essentiellt skiljer demnna grupp från "våldsamma stockholmare", "våldsamma invandrare" eller "våldsamma lajvare".

    Hur skulle du förhindra våldet på ett strukturellt plan?

    SvaraRadera
  15. "Hur skulle du förhindra våldet på ett strukturellt plan?"

    Det är för långt för att gå in på i en kommentar.

    SvaraRadera
  16. (Inlägget 15:52 kom från en annan person. Jag kallar med C för enkelhetens skull från och med nu.)

    "Eftersom det är framför allt män som brukar våld så är det strukturellt och kopplat till könsnormer".

    Denna koppling är inte giltig. Dessutom bör du definiera vad du menar med "strukturellt" och "könsnormer". Det kan ju förstås även handla om biologi. Hur kan du utesluta det?

    Hur förklarar du att det i princip uteslutande är invandrare som står för överfallsvåldtäkterna?

    /C

    SvaraRadera
  17. Ja men om det är biologi så behöver du väl inte gnälla så mycket då, då har du allt förklarat redan.

    Förresten så betyder detta att du visst anser att "män är djur", hm, bukar inte det kallas för "manshat"?
    Fär om det är biologi så kan ju inte män rå för att dom brukar våld. Fin manssyn du har, C.

    SvaraRadera
  18. Jag har inte sagt att det bara handlar om biologi. Det handlar nog om en mängd faktorer. Men du utesluter biologiska förklaringar helt?
    /C

    SvaraRadera
  19. Du ser alltså män som djur, anonym? Bra, gå och säg det till Pär Ström. Jag är intresserad av din manssyn.

    SvaraRadera
  20. Bah. "Jag INTE är intresserad av din manssyn." Ska det vara.

    SvaraRadera
  21. David Bergkvist28 oktober 2011 22:35

    Om man inte framför ett förslag om hur ett visst samhällsproblem ska lösas, utan bara påtalar vilka egenskaper som de som orsakar problemet har, så kommer man aldrig komma någon vart, utan endast alienera folk som potentiellt hade kunnat vara bundsförvanter.

    Exempel: Låt oss säga att jag anser Sverige bör bli bättre på att integrera invandrare, bland annat eftersom för leder till att de begår färre brott. Då vore det, av lätt insedda skäl, väldigt kontraproduktivt om jag istället för att säga allt detta bara sade "invandrare begår fler brott än infödda".

    Och likaledes, om jag t.ex. anser att man bör avskaffa könsrollerna, bland annat för att män ska bli mindre frustrerade och därmed mindre benägna att begå våldsbrott, så är det smartare av mig att säga allt detta än att bara säga "det är män som begår nästan alla våldsbrott".

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.