torsdag 6 oktober 2011

Marteus svarar på Kadhammars misogyna artikel

Här svarar Ann-Charlotte Marteus på Peter Kadhammars misogyna artikel där han generaliserade om kvinnor: "När ska vi slippa alla dessa fruntimmer som förgiftar debatten?", och på så sätt som jag skrev förut så ger han rätt till dom kvinnor som kritiserade honom för sexism mot kvinnor eftersom han i sin artikel reducerar kvinnor till sitt kön, som att könet är ens fel och därför ska en hålla käften.

Marteus bemöter Kadhammars påstående: "Har någon på denna sida första världskriget dömt en kvinnlig politiker efter kläderna?" med:
Låt oss ta frågan på allvar: Första världskriget slutade 1918. 1919 fick kvinnor rösträtt. 1921 fick gifta kvinnor bli myndiga vid 21 års ålder. Innan dess var hustrur omyndiga. 1951 kunde en kvinna bli förmyndare för sina egna barn, om maken dog. 1960 infördes lika lön för lika arbete. 1981 fick kvinnor rätt att behålla sitt efternamn vid giftermål. 1983 fick kvinnor rätt att utöva alla yrken.
Men under hela denna vandring mot ökad jämställdhet har kvinnor alltså, i grunden, mätts med samma hederliga måttstock som män?
Och fortsätter sedan med mer exempel och frågor som visar på att Peter Kadhammar har mycket gemensamt med dom anti-feminister, "jämställdister" och mansrättsaktivister som förnekar att något kvinnoförtryck existerar, eller har någonsin existerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.