söndag 16 oktober 2011

Mera om transsexualism och mina negativa erfarenheter från andra

Apropå mitt tidigare inlägg om det som hände min när ja stötte på en annan feminist som ansåg att jag som transsexuella kvinna var ett hot mot feminism. Flera tankar kom upp i kommentarsfältet och jag tänkte att jag ska försöka förklarar mera av det jag hörde samt vad jag läst innan jag hade denna debatt med den person som hade en så negativ syn mot mig som trans tjej.

Jag läser inte längre dom bloggar, det var en 3-4 stycken, som har denna syn, jag gjorde det senaste för cirka ett år sedan. Och mycket bra fanns skrivet, men så gjordes det inlägg som mer eller mindre handlade om vilket hot transsexuella kvinnor var oavsett deras åsikter. Sen var attityden generellt väldigt negativ. Att exempelvis tänka på att använda rätt pronomen ansågs löjeväckande eftersom det biologiska bestämde vilket pronomen som skulle användas, enligt dessa bloggare. Det sorgliga var att detta vara samma personer som kritiserade anti-feminister och mansrättsaktivister för sådana här biologiska argument, dom sänkte dom sig till samma nivå alltså för att kunna kritisera trans kvinnor som grupp. Jag tänkte på detta gång på gång att hur kan dom inte inser hur deras egna argument MOT transsexuella faktiskt är sådana som används av konservativa om kvinnor och män? Så det enda som egentligen bestämmer vilket kön du är, är vad du har mellan benen. Detta tänkande totalt förnekar alla som inte identifierar sig som det kön som förväntas av dom pga vad dom har mellan benen, eller personer som inte identifierar sig som ett kön alls.

Det var mycket annat som skrev men så mycket bara gav mig magont ärligt talat, och jag orkade tillslut inte läsa dom bloggarna. Även om dom skrev mycket annat som inte hade med transpersoner att göra som då hade med feminism att göra och som var bra, så fanns den där magkänslan där som sa mig att som trans kvinna är jag visst värdelös i deras ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.