tisdag 25 oktober 2011

Min syn på prostitution, del 1

Jag började först kommentera på Fannys blogg i detta inlägg "Jag förstår inte varför det skulle vara statens ansvar att folk ska kunna onanera". Men bestämde mig för att göra ett inlägg om det då inlägget inte handlade specifikt om prostitution. Jag delar synen i att jag inte fattar dom som resonerar som att staten har ett ansvar att tillhandahålla sex till vissa personer. Som i detta fall handlade om en funktionshindrad man.

I kommentarerna så diskuterades det om prostitution. Min syn är att jag inte ser det som att en "säljer sexuella tjänster". För mig kan en inte bara rakt av separera personen från sexet. Jag ser det alltså inte som jämförbart med en person som exempelvis utför massage. Har vi en likadan syn på sex som massage? Nej det har vi inte. Även om det säkert finns personer som har det så är dom inte många.

Det går därför inte att bara jämföra med att utföra massage. Synen är så olika mellan dom. Därför håller inte heller det resonemanget. Vilket jag tar upp för det är väldigt populärt att använda som argument mot prostitutionsmotståndare.

Sen har vi något som inte bara försvinner för att det är poppis att ha en mer nyliberal inställning till prostitution - könsmaktsordningen. Många ogillar starkt när en nämner det, men dom flesta som gör det analyserar saker å ting ur perspektiv baserat på andra grupptillhörigheter som etnicitet, sexualitet, klass, etc. Så varför är det inte intressant, (nödvändigt anser jag) att också göra det ur kön? Vi kommer inte undan ifrån att det finns en maktaspekt baserat på kön när det handlar om prostitution, en stor maktdifferential mellan dom män som är prostitutionsköpare och dom kvinnor som är prostituerade. Det är framför allt män som är prostitutionsköpare och försvarare, det är framför allt män som exploaterar prostituerade kvinnor i Sverige som i andra delar av världen. Det är ett globalt problem. Det är direkt kopplat till kvinnoförtrycket. Det är den del av den patriarkala värld vi lever i där kvinnor ses som objekt för att tillfredsställa andra.

5 kommentarer:

  1. Tolkar jag dig rätt om att du tycker att prostitution är ok den dag då könsmaktordingen inte finns längre?

    SvaraRadera
  2. Nej, då hade jag skrivit det. Jag är emot prostitution.

    SvaraRadera
  3. Då ser jag inget argument från din sida i del 1 mot prostitution eftersom poängen, som jag uppfattade det, var just könsmaktordingen och att vi inte kan bortse från den. Ser fram emot del 2 där du förhoppningsvis argumenterar varför du tycker prostitution är fel.

    SvaraRadera
  4. Lever du i en värld helt utan maktordningar? Du kanske borde ta och tänka ett steg längre och se vad som finns bakom prostitution. Men jag tänker att du utgår ifrån att prostitution alltid kommer finnas. Så tänker inte jag. Prostitution existerar inte i ett vakuum.

    SvaraRadera
  5. En viktig skillnad mellan prostitution och tjänster som massage etc är att massagen etc inte kan tas från tjänsteutövaren mot dess vilja. Medan den "sexuella tjänsten" avslöjas som det köp av kropp den egentligen är då den kan "utövas" även av någon som är fastbunden eller medvetslös.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.