söndag 30 oktober 2011

Min syn på prostitution, del 2

Tidigare del. Jag fick en fråga i mitt förra inlägg:
Tolkar jag dig rätt om att du tycker att prostitution är ok den dag då könsmaktordingen inte finns längre?
Nej, jag tycker inte att prostitution blir okej i en värld där det inte längre finns någon könsmaktsordning. Men det är också för att för mig hänger allt ihop. Skulle prostitution verkligen existera i en helt jämställd värld? Jag tror knappast det. Inte med allt vi vet hur det ser ut idag då många som prostituerar sig gör det för att det är ett sätt att överleva. Många tvingas också in i det, till exempel att dom luras med löften om jobb i andra länder. Trafficking. I en värld där dessa personer inte behövde prostituerade sig för att få ihop pengar, hur många skulle då egentligen göra det?

Men det finns dom som strippar och prostituerar sig, exempelvis eskorter, för att det är kul - brukar det sägas. Men tänk efter, hur många av dom som gör det för att dom tycker det är kul skulle göra det om det inte fanns pengar med i bilden? Då kanske någon svarar att ja men hur många skulle göra detsamma om dom hade ett jobb som tyckte var kul - jag ser inte prostitution som "sexwork", alltså "sexarbete". Detta på grund utav olika anledningar, ett är att sex inte ses som att (som jag skrev i förra inlägget) göra lite vad som helst. Sex har en annan och djupare betydelse för dom flesta än att typ massera eller vända på hamburgare. Tog upp dessa två då det brukar dras fram som jämförelse.

Något jag kan ta upp som ett exempel på det här med att prostituera sig, och syssla med porr, för att få ihop pengar är transsexuella kvinna. Där handlar det om samma sak - att få ihop pengar till operationer och hormonbehandling, som är väldigt dyrt. Många länder betalar inte detta genom att subventionera, så transsexuella får då hitta sätt att tjäna mycket pengar. Brasilian är ett av dom länder där många transsexuella kvinnor måste betala allt själva och därför vänder sig många till prostitution och porr, så kallade transporr.  Det vanliga är att när en transsexuella kvinna fått ihop med pengar så slutar dom med porren, om det nu framför allt handlade om att dom hade det "kul" så kan en då fråga sig varför dom flesta inte stannar kvar... Kanske för att det inte har med nöje att göra utan handlar om pengar och överlevnad.
Hur transsexuella män har det vet jag inte men för dom är det lika dyrt, dock är porr med transsexuella män inte ens i närheten så populära och tenderar att finnas nästan enbart inom queerporren i USA. Vilket är ytterligare ett exempel på objektifiering av kvinnan och den manliga blicken.

4 kommentarer:

  1. Andrea Dworkin har skrivit att "receptet" för att skapa tillgång på prostituerade är "incest and poverty". Jag tror att detta är korrekt, dvs att desperation efter pengar sällan är den enda orsaken.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig!
    Jag tror att de flesta som är prostituerade, jobbar som strippor eller eskorter gör det som en sista utväg. Det är inget man gör för att man tycker att det är så kul. Det handlar om pengar och överlevnad. Många blir också tvingade till det.

    Sedan har vi dessa dumma människor som tycker att man ska legalisera prostitution och sexköp. För "då blir vi av med traffikingproblemet". Urbotat korkat. Det är som att säga att vi ska legalisera misshandel. Då är det inget brott längre och då försvinner problemet. Jisses!

    SvaraRadera
  3. Och jag håller med dig! :)

    Ja, men just att så många gör det för överlevnad eller tvingas in i det tas sällan upp bland som som förespråkar prostitution, istället ska det vara en liten grupp privilegierade som ska tala för alla andra.

    Ja, håller med. Korkat argument!

    SvaraRadera
  4. Re Sara – wild thing:
    Din liknelse bygger på antagandet att trafficking = prostitution, medan de ”dumma människor” som driver linjen att legalisering skulle bidra till minskad trafficking gör detta på antagandet att trafficking = slavhandel. Om mantänker utifrån det senare perspektivet gäller inte din liknelse.
    /Mike

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.