torsdag 13 oktober 2011

Någon vill visst desperat tillbaka till 50-talet

Marie Hagberg glorifierar och hyllar "gentlemannen". I hennes värld så är det bara romantiskt om en parten betalar för en måltid på en restaurang, men då är det väl bara att göra så, eller? Delvis byta vem som betalar så båda får betala varannan gång för det... Vänta, glömde, det är inte romantiskt om kvinnan är den som betalar, bara mannen...

Hagberg anser om mannen i Sverige:
Det har skett en allmän feminisering av den svenske mannen. Bejaka er manlighet. Se på övriga europeer, de går med stolta steg, raka i ryggen. Svensken försöker smälta in i tapeten och verkar skämmas över sin existens. Har han kastrerats av feminismen?
Ja fy och usch, en man som inte är en "karlakarl" (hate that word) är inte något att ha för om han ens är något som är i närheten av vad en kvinna är, och gör, så är det feeeeel! Eller nej, inte i min värld i alla fall, men så är jag inte en könskonservativ och sexistisk person som Maria Hagberg som också anser att tjejer är:
Tjejer är som bilar. Om du inte kan sköta bilen – ge nycklarna till någon annan.
Nej tjejer är inga jävla bilar, lägg ner, Hagberg!

Det är uppenbarligen väldigt svårt för Marie Hagberg att acceptera personer som dom individer dom är, istället ska vi alla tvingas in i olika fack för att accepteras av personer som Hagberg. Tänk då att vara HBTQ-person, vi finns väl inte ens i Hagbergs värld...

Andra som skrivit om detta, Amanda Svalin och Visselpaj.

8 kommentarer:

  1. Åh, suck. Fine om man vill ha en man som är så kallat typiskt manlig, likaså om man vill att ens man ska vara en traditionell gentleman. Det finns liksom inget som hindrar män från att vara det och om man i detta fall som kvinna visar att man uppskattar typiskt manliga män, kommer nog ingen man som tvekade att börja vara mer 'feminin' utan istället hålla sig till det traditionellt manliga. Men att nästan kräva att ALLA ska vara på det sättet är så patetiskt, förlåt, men vafan... alla delar inte uppfattningen om att det romantiska handlar om hur ofta mannen betalar middagen eller köper smycken åt en (jävla kapitalister, jävla materialister vill jag skrika!). Alla gillar heller inte idén och det man kan tolka in i det. Som att mannen alltid måste ansvara för familj, ekonomi o.s.v. medan kvinnan bara vill ha ha ha... och givetvis inte kan försörja sig själv heller; det behöver hon en man till.

    DUBBELSUCK.

    SvaraRadera
  2. SUCK, säger jag också. Hur kan man begränsa romantik till bara ett visst beteendemönster? Så snävt tänkt!
    Det är begränsande och nedlåtande att förutsätta att män alltid ska betala för allt, fixa allt och att tro att kvinnor är helt hjälplösa varelser.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är kul att bara peka lite lätt på min flickvän när servitören/ kyparen/ servitrisen kommer fram med notan och (nästan) alltid vill lägga den framför mig. Ofta ser man ett inte alltför litet mått av förvåning i vederbörandes ögon.

    /Mike

    SvaraRadera
  4. "Se på övriga europeer, de går med stolta steg, raka i ryggen. Svensken försöker smälta in i tapeten och verkar skämmas över sin existens."

    Tycker du det verkar sunt att skämmas över sin existens? Man behöver inte vara karlakarl, eller ens man för den delen för att inte skämmas för sin existens. Att göra så är inte sunt för någon.

    SvaraRadera
  5. Candy, ja hon får tycka så om män om hon vill. Men jag blir så jävla trött på när det förväntas och även krävs. och den misogyna synen som ligger i botten där kvinnor ska behandlas som barn.

    Fy fan för "gentlemän".

    SvaraRadera
  6. Visselpaj, ja det är det där om att "spänning mellan könen" som finns där. Alltså det ska vara "kvinna" + "man" som möts och båda ska ha sina utstakade normen för hur dom ska vara. Och ALLT som ifrågasätter denna "heliga" könsordning ses som ett hot.

    SvaraRadera
  7. Mike:

    Det brukar finnas en sådan förväntan där. Och att kvinnor inte kan betala för sig. Så jävla dumt.

    SvaraRadera
  8. Anonym:

    Jag vet inte vad du snackar om, har inte påstått det du skriver.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.