söndag 9 oktober 2011

När personer använder ordet våldtäkt som ordförstärkare eller "skämt"

Framför allt handlar det om att dessa använder engelska 'rape', till allt möjligt. "I was raped" när dom kanske pratar om ett spel dom spelar och förlorat på, eller något prov dom gjorde och tycker dom gjorde dåligt ifrån sig. Eller som Fanny, Arsinoe skrev på sin Twitter att det finns dom som använder ordet 'rape' när dom kommer springande in i ett rum med andra personer, vilket väl är tänkt som när någon tycker det är "roligt" att säga att det inte är våldtäkt om någon skriker "surprise!". Eller så har vi det populära "facerape" för personer som jämför att få en statuskapning på Facebook att låta jämförbart med att bli våldtagen... Eh nej, hörrni, det är det inte!

Jag önskade verkligen att personer som gör detta utan att reflektera över det alls borde ta och tänka till. Är det kul tror ni för personer som blivit våldtagna att få höra dessa jämförelser och vidriga "skämt" som så totalt trivialiserar det dom gått igenom? Som något att skratta bort? Om något så är det att skratta dom i ansiktet eftersom poängen med dessa så kallade "skämt" handlar om att skämta på offrets bekostnad. Om varför ska en göra det? Vad är poängen? Annat att en vill bli märkt som en okänslig rövhatt då förstås...

En sak som jag tänkt på är att det förvånansvärt ofta är personer som tycker feminister "förminskar" begreppet våldtäkt när vi anser att det är just våldtäkt om någon blir våldtagen är dom är medvetslös, eller en person som har "sex" med en annan när hen sover och hen inte vill något sådant. Just för att inget våld ingår brukar dessa personer säga. Med att göra dåligt ifrån sig på ett prov eller att någon kapar ens status på Facebook är alltså jämförbart med våldtäkt? Hur fan tänker personer som resonerar såhär?

Är det inte verkligen att förminska våldtäkt och offers hemska erfarenheter av det då en jämför våldtäkt med till exempel en jävla Facebook statuskapning?

17 kommentarer:

  1. Antagligen fattar nog inte de personer som använder ordet "rape" lite hur som helst vad det ordet betyder för hade de förstått det hade de inte använt ordet hur som helst. Det kanske kan kopplas ihop med att unga människor har en sån dålig läsförståelse idag eftersom de inte läser speciellt mycket.

    SvaraRadera
  2. Ja så är det nog också. Men jag ser ibland vuxna personer som använder det på Facebook, personer som faktiskt borde veta vad det betyder med tanke på att dom jag sett använda det också är personer som har en feministisk medvetenhet.

    SvaraRadera
  3. Tror att dom flesta som har blivit våldtagna är medvetna om att personer som använder dessa liknelser inte ser våldtäkter som ett skämt utan helt enkelt leker med det svenska språket - inte med våldtäkter. Samma sak som att säga "Rena rånet!" efter att ha betalat dyrt för en vara; den tidigare rånutsatta som reagerar jätteilla över det har problem med att tolka allt bokstavligt.

    Om man använder det för att det går dåligt på ett prov så verkar man dock ha problem med att använda begrepp för liknelser vid annat. Använder man ordet 'våldtäkt' i andra sammanhang än det tilltänkta bör det väl ha någon koppling till att någon gör någonting mot en mot ens vilja, kan jag tycka.

    SvaraRadera
  4. Marielle:

    Jag tycker faktiskt att personer som tycker feminister "förminskar" begreppet borde tänka efter när dom tycker det är okej att använda orden våldtäkt/rape på detta sätt, det är inte bara okänsligt och negativt utan även inkonsekvent.

    Och jag är medveten om att alla som använder det inte tänker att det verkligen är som att bli våldtagen. Men det förändrar inte min fråga varför en känner sig nödgad att använda ordet på detta sätt. Eftersom det är inte bara handlar om att skämta om (bort) våldtäkt utan också göra det till något mindre allvarligt när det används som någon slags ordförstärkare. När våldtäkt är något som behöver tas på mer allvar i ett samhälle som faktiskt inte gör det i så stor utsträckning så bidrar det här till problemen.

    SvaraRadera
  5. Jag kan bli väldigt trött på folks konstiga syn på vad våld är. Om det inte är våld att få något instucket i sig mot ens vilja, vad är då våld? Vissa verkar tycka att bara sånt som genererar blod och blåmärken alla kan se är våld.
    Våldtäkt betyder tagen med våld. Det betyder inte "insläpad i en buske av en främling och brutaliserad sexuellt så till den milda grad så man aldrig kan ha sex igen".

    SvaraRadera
  6. Matilda Flodin:

    Det är för många som har den synen, precis som du säger så är det våld mot en, våld är inte bara ett slags eller blod.
    Därför det räknas som våldtäkt om en till exempel är medvetslös.

    SvaraRadera
  7. Jag förstod det inte som att din text enbart handlade om människor som tycker att feminismen förminskar begreppet, utan jag uppfattade det som att texten även handlar om folk i allmänhet som slänger sig med att dom känner sig våldtagna även fast ingen våldtäkt har skett utan att dom använder ordet för att beskriva ett annat tillstånd.

    Har du betänkt att somliga som använder det som förstärkare kan tycka att det som dom benämner som våldtäkt upplevs värre för dom än vad en vanlig våldtäkt skulle göra?

    SvaraRadera
  8. Marielle:

    Okej jo du har rätt, jag menade båda grupper av personer.

    Om jag skulle kunna tänka mig att en person anser att exempelvis statuskapning på Facebook är värre än våldtäkt? Nej. Sen kanske det finns sådana personer, men det är inte en tankegång jag kan sätta mig in i.

    SvaraRadera
  9. Jag talar inte om statuskapningar specifikt utan om det hela desto mer generellt.

    Jag kan exempelvis se till mig själv personligen. Jag har någon gång uttryckt mig om att någonting som samhället (dom styrande, myndigheterna, det) gör känns som en våldtäkt & detta fick jag skit för. Dock kände jag mig mer 'våldtagen' av det än av att faktiskt bli våldtagen.

    Sedan som du säger, så används det ju dock också för småsaker men där ser jag det som sagt på samma sätt som jag ser på "Rena rånet!" & "Jag är så hungrig att jag dör". Den som har utsatts för ett rån eller den som känner för svältande barn runt om i världen & tar mycket illa vid sig övertolkar bokstavligt på ett nästan aspergerartat vis

    SvaraRadera
  10. Marielle:

    För mig håller inte jämförelsen du gör med "så hungrig så jag dör" eller "rena rånet".

    Eftersom synen är så annorlunda inte bara på talesätten utan också med tanke på att våldtäkt inte tas på det allvar som behövs, lägg till det stora mörkertalet och få som går upp i rätten (12%) och att få får fällande dom.

    SvaraRadera
  11. Är synen verkligen så annorlunda på talesätten? Det är ju tydligen enligt dig många som rör sig med våldtäktsbegreppet hur som helst, precis som med dom andra nämnda exemplen.. så synen verkar ju rätt så lika? Det som skiljer är att våldtäkt alltid ska placeras i någon särsituation. Jag tycker definitivt att våldtäkt tas på allvar. Ibland känns det allvaret FÖR stort. Många ser våldtäkt som det absolut värsta som kan drabba en människa näst efter mord, grav misshandel ex. talar människor desto mer sällan om som någonting jävligt vidrigt. Att få våldtäktsbrott klaras upp eller ens utreds beror nog snarare på att det är brott som är svåra att utreda, samt att brott öht sällan blir utredda.

    SvaraRadera
  12. Synen är annorlunda ja, eller tror du att folk ser likadant på våldtäkt som att vara extremt hungrig och att rånas?

    För mig hänger allt ihop, om folk tog det på så stort allvar så kan en fråga sig varför så få anmäler våldtäkt.

    För mig handlar det om att en trivialiserar våldtäkt när en använder ordet på detta "skämtsamma" sätt eller som ordförstärkare. Jag tycker att en inte ska göra det till något mindre allvarlig, eller minska på den negativa kopplingen till ordet, vilkets görs när en använder ordet såhär som jag tagit upp.

    SvaraRadera
  13. Det hoppas jag verkligen att dom gör, att svälta ihjäl är tämligen allvarligare än att bli våldtagen & att bli rånad kan vara ett enormt trauma. Trevligt att få en pistol pekad mot sig eller en kniv viftad i ansiktet, det är ju inte så att man inte vet vad vapen gör.

    Eftersom du inte tror att människor ser på sådant som på samma sätt som folk ser på våldtäkt så bevisar det ju vad jag vill ha sagt; folk var VERKLIGEN våldtäkt på allvar.

    Jag har anmält misshandel, våldtäkt & kränkning vid tre olika tillfällen; all skit lades ner. Därför skulle jag dra mig för att anmäla någonting igen, för att jag vet att pappret om att snuten lägger ner utan att ens påbörja en förundersökning gör ondare än det mesta. Det var alltså inte bara sexualbrott som lades ner. Det är mycket som inte direkt tycks löna sig att anmäla. Vad gäller sexualbrott tillkommer även en skam - naturlig eller pådyvlad av samhällssynen på sex - vilket gör att den våldtagna gärna vill förtränga det hela, alternativt vägrar se mannen som våldtog (då det främst är män som gör det, nåt annat kan man ju inte säga) som våldtäktsman. Att anmäla gör att det blir på riktigt. Utöver det har vi erkänt dryga advokater i rätten som ställer irrelevanta frågor.

    Sådant spelar in, men inte att det inte tas på allvar.

    SvaraRadera
  14. Att bli rånad kan ske på andra sätt än att vapen är inblandat. Sen skrev jag att vara extremt hungrig, inte att svälta ihjäl. En får sätta det i en kontext i samhället vi lever, hur många svälter ihjäl i detta land? - om vi nu ska gå på din linje att börja jämföra med svält.

    När jag skriver att samhället inte tar det på allvar så inkluderar det också rättsväsendet.

    Men om nu folk tar det på allvar så varför anses det okej att skämta bort?

    SvaraRadera
  15. Det här är ett problem som jag reflekterat över många gånger. Hur använder vi ord och kan man slita ut dom ? Vi kan ta ordet feminism t.ex. Jag är själv väldigt försiktig med att svara ja på frågan om jag är det. Visst, jag ställer upp på att det finns en könsmaktsordining i samhället som måste brytas och allt det andra. Däremot tycker jag innebörden i ordet beskriver en person som aktivt kämpar med dessa frågor. Då blir det svårare.
    För några år sedan var det populärt att i talkshows fråga alla om dom var feminister, den politiska korrektheten gjorde att alla svarade ja. Tillslut hade ordet tappat sin laddning och eftersom alla var "feminister" betydde ju ordet ingenting.
    Kommer vi på ett liknande sätt att slita ut ordet våldtäkt ? Risken finns och då står inte ordet för det vidriga det betyder idag. Hoppas det inte blir så.

    SvaraRadera
  16. Det var exempel, man behöver inte ta exemplen så ordagrant. Oavsett brukar man sällan rånas utan att det blir en hotfull situation som man mår dåligt av. Du skrev att vara hungrig, men jag skrev om att svälta ihjäl, därför.

    Rättsväsendet tar som sagt många olika saker på lite allvar (främst handlar det dock om resurser & svårigheter, få poliser sitter & fnissar åt hur löjligt det är med våldtäkter), det är inte enbart sexualbrotten som det pissas på.

    För det första finns det någonting du bör förstå, & det är att många människor finner det nödvändigt att använda humor för att hantera livets svårigheter & orättvisor. Detta är MYCKET vanligt & har bevisats fungera bra också, vem är du att mena att alla dessa människors sätt att hantera skit är fel? Det handlar inte om att man inte inser allvaret i våldtäkter utan att man behöver andrummet för att aldrig sluta ta det på allvar & sluta bekämpa det.

    SvaraRadera
  17. Jag vet redan att det finns personer som använder humor på det sättet du tar upp, men dom behöver tänka på att det är inte okej att skämta om allt möjligt med allt och alla bara för att dom gillar den sortens humor.

    Om en förväntas förstå dom så behöver dom förstå oss andra. Som att förstå att det finns många som har dessa hemska erfarenheter av våldtäkt som hatar sådan "humor". Det ska inte behöva vara så att dom som tycker om att skämta om allt alltid ska ha tolkningsföreträde om vad som är humor eller inte.

    Sen enligt min erfarenhet så majoriteten av dom som tycker våldtäkts "skämt" eller misogyna "skämt" är inte personer som har någon erfarenhet av det själva, det är inget dom har utsätts för. Som att det framför allt är killar som gillar Facebook grupper med misogyna "skämt", dom har ingen erfarenhet av att utsättas för misogyni.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.