fredag 28 oktober 2011

Nya p-piller är ännu värre

Nya p-piller ger sju gånger högre risk för blodproppar. Detta visar en nu studie som är världens största på området. Varför blir jag inte förvånad när jag läser detta? Istället tänker jag att det är som vanligt. Med alla dom andra problem som p-piller ger, som nämnt blodproppar, ökad risk för vestibulit då p-piller öskar risken för svampinfektioner, i många fall minskad sexuell lust, att känna sig avskärmad från omvärlden, värk, osv. Det är fortfarande många problem som p-piller orsakar, men inget har hänt från läkemedelsbranschens sida. om fortsätter att pumpa ut samma p-piller hela tiden, dom lyssnar inte på kritik.

Allt medan tjejer och kvinnor får ta konsekvenserna av det, allt för att företagen vill tjäna pengar. Och i ett samhälle där kvinnor är dom som förväntas ta det det mesta av ansvaret för preventivmedel så är pressen mest på dom. Tyvärr så ställer sig även personer såsom läkare på läkemedelsföretagens sida snarare än tjejer och kvinnors. I en äldre artikel från början av året så kritiserar flera läkare att det är "oansvarigt att bara rekommendera kondomer", och prisar därefter p-piller. Deras snack är som hämtat från läkemedelsbroschyrer om p-piller...

5 kommentarer:

  1. Det verkar vara väldigt vanligt att läkare och annan vårdpersonal okritiskt hyllar p-piller. En tjej jag känner gick till läkaren för att få hjälp för sin mensvärk men läkaren kunde inte hjälpa henne om hon inte började med p-piller trots att det faktiskt finns starkare värktabletter som går att få på recept. För något år sedan var det en diskussion på Elin Grelssons blogg om just p-piller och där spelades i princip samma mönster upp. flera av kvinnorna/tjejerna som kommenterade hade till exempel gått till läkaren för att de inte mådde bra av p-piller och sade att de ville sluta något som läkaren inte rekommenderade för de kunde bli gravida då!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte varför det är oansvarigt att bara rekommendera kondomer. Kan det ha något att göra med att de vill förebygga ungdomsgraviditeter och tänker att kondom, det vill ju ändå ingen använda, så då är det oansvarigt att bara informera om just kondomer? Plus att de kanske är i maskopi med läkemedelsföretagen, haha.

    Själv får jag inte äta p-piller p.g.a. migrän, men lika glad är jag för det. Känns som att det finns alldeles för många risker samt biverkningar med p-piller. Jag äter den snällare varianten, d.v.s. minipiller, och kombinerar det i perioder med kondom. Jag förstår att alla inte vill använda kondom (även fast det är det bästa alternativet om man t.ex. ligger runt), ärligt talat gillar jag det bättre utan. Får obehag i form av klåda och skav med kondom. Men jag skulle inte kalla det oansvarigt att bara informera om kondom, däremot lite korkat eftersom det bästa enligt mig är att informera om ALLA alternativ även fast några av dem är lite nasty.

    Sen tycker jag att det känns som om vi tjejer har så himla svårt att bli tagna på allvar för våra problem. Jag har en del problem relaterade till underlivet och jag är livrädd inför den dagen jag ska gå och diskutera dem- att jag ska bli ingorerad, eller att någon ska anse att jag borde ta p-piller även fast jag har migrän.

    SvaraRadera
  3. PS: Hur fan kan man ta fram ett p-piller som är ÄNNU mer riskfyllt än de som redan finns? Idioti.

    SvaraRadera
  4. intersektionellsolidaritet:

    Ja. Varför jag är än mer kritik mot det för så många läkare med andra skriver ut p-piller för allt möjligt. I alla fall så känns det så med tanke på allt jag hört. Dom ger ut p-piller på slentrian, det är så jävla dumt med tanke på alla problem dom ställer till med.

    SvaraRadera
  5. Candy:

    Jag förstår inte det heller, kondomer ger heller inte några problem som p-piller ger för tjejer och kvinnor. Men jag gissade på att det faktiskt hade att göra med att läkarna i detta fall gick läkemedelsindustrins ärenden... Ja, med tanke på annat jag sett så tror jag det.

    Jo kondomer har sina problem dom med, sen finns det andra preventivmedel också. Bra att informera om.

    Jo men det är ofta så, exempel vestibulit är ett exempel på något som inte har tagits på allvar, lite mer senaste åren men annars så har många tjejer och kvinnor fått lida i tysthet. Sjukt också att fast p-piller är en av dom största orsakerna bakom vestibulit så finns det en hel del läkare som rekommenderar p-piller mot vestibulit! Snacka om att förvärra.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.