torsdag 27 oktober 2011

Objektifieringen av kvinnor är globalt, det finns ingen sådan objektifering av män

Män smygfotograferas i Stockholm tunnelbana, vilket visst har inspirerats från en brittisk tumblr blogg där allt började. Det handlar om att någon går runt och fotograferar killar dom tycker är snygga, sen skickar dom bilden till tumblr bloggen. En kille intervjuas och han ser inga stora problem med det, så länge det inte börjar handla om att nedvärdera hans utseende.

Det står att en tanke bakom från dom som startade dessa bloggar var att det finns så mycket som reducerar kvinnor till objekt, att kvinnor kan bli fotograferades såhär och får sina bilder sprida över hela nätet, men så extremt lite av detta görs mot män. Så dom anser att det handlar om könsnormer.

Jag håller med om att det handlar om könsnormer. Men det handlar om mer än bara så. Det är en gammal patriarkal syn som gör att kvinnokroppen objektifieras och kvinnor exploateras globalt. Så otroligt många olika sätt reduceras kvinnor till inget mer än sexobjekt, oavsett om det handlar om reklam eller om spelshower med "Booth Babes" eller hur kvinnor framställs i filmer, musik, spel, etc. Även om en kvinna i exempelvis ett spel eller en film har en roll som är mer än bara en sidoroll så är det hennes utseende som hennes yttersta värde som kvinnan är. Redan när en växer upp så får flickor lära sig att deras utseende är det som är viktigt, det är vad dom förväntas identifieras med. Därför blir normen att kvinna är objektet, och snarare undantaget att hon blir subjektet. Medan det är tvärtom för mannen.

Därför är det inte jämförbart när detta som nu händer mot killar i Stockholm är jämförbart med något strukturellt som drabbar kvinnor globalt. Att killar blir smygfotograferade i tunnelbanan är mer ett undantag än något annat. Resten av tiden är det tjejer och kvinnor som reduceras till objekt i populärkulturen, modebranschen, reklam, i porr, när killar lägger upp bilder på deras partner på nätet eller när kameror sätts upp på toaletter så dom kan filma kvinnor som går på toa, eller filmar kvinnor under kjolen när dom bara går runt på stan, etc, etc, etc - 24/7.

Och nej, det betyder inte att jag tycker det är okej att smygfotografera dessa killar, ifall någon undrar det. Min poäng var att visa på att det inte går att jämföra något sådant här mot det som drabbar kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.