onsdag 12 oktober 2011

Oh joy...

Så nu har jag stött på medfeminister som ser mig som någon som vill infiltrera feminism som trans kvinna. Som att allt det jag gör - går igenom hormonbehandling, operationer, får skit från samhället för att jag inte passar in i folk förväntningar, stöter på transfobiska puckon i min vardag - gör jag för att infiltrera feminism... Och att jag gör det för att kunna normalisera mannen... Ja hen sa det...

Hur kan en tro att som trans kvinna går en igenom allt detta enbart för att infiltrera feminism? Vadå, tror hen att jag inte är medveten om vad jag föddes som? Vad jag har mellan benen? Att eftersom jag föddes som ett visst kön också då fick privilegier pga det? Detta är jag mer än väl medveten om. Och inte heller, som hen påstod, så vet jag hur det är att vara en cis kvinna bara för att jag gör feminitet i min vardag. Jag däremot får erfarenheter eftersom jag passerar som kvinna. En helt annan sak. Att jag inte då vet hur är det är att växa upp som det kön jag identifierar mig som är jag alltså medveten om.

Jag förstår inte hur en kan tänka att en transsexuell personer går igenom allt det en gör, blir utsatt för transfobi i vård vardag som är verbalt och fysiskt, bara för att personligen jävlas med personer som hen. Som att transsexuella är det största hotet mot feminism. Jag fattar inte hur en kan tänka på detta sätt. Så en trans tjej är ett större hot än hela patriarkatet.

Ja, jag är också väl medveten om att det finns personer som är transpersoner som också är anti-feminister, än något annat. Som kastar skit mot feminism och bryr sig inte om vad feministiska kvinnor säger. Men jag snackar inte om detta nu utan om att ALLA transsexuella döms ut som ett "hot" mot feminism.

Hen som jag debatterade med talade som att hen visste allt om mig, som att hen visste vad jag gått igenom och allt jag utsätts för. Hen sket i att ens försöka lyssna på vad jag sa, vad jag är väl medveten om, osv.

12 kommentarer:

  1. Det är ju en jävla process att gå igenom allt det som en könskorrigering innebär, både psykiskt och fysiskt. Har svårt att se hur någon frivilligt skulle kunna utsätta sig för allt det bara för att kunna infiltrera feminism. Nog för att konspirationsteorier kan vara relevanta, men här tycker jag det är lite långsökt. Fattar inte logiken alls, faktiskt. Om du föddes med kuk mellan benen, men känner dig mer som kvinna och tänker bli kvinna fullt ut... hur kan det då innebära att du vill göra mannen till norm? :O

    SvaraRadera
  2. Hen citerade någon mer teoretisk feminist som såg transsexuella kvinnor som största fienden mot feminism.

    Sen använde hen det faktum att jag är transsexuell kvinna som kritik mot mig. Att vara transsexuell kvinna skulle visst innebära i hens ögon (skriver det jag kommer ihåg från debatten) att om jag gör feminitet i min vardag så försöker jag upprätthålla mannen som norm, göra att vara man som något naturligt och att vara kvinna som något onaturligt. Jag fattade inte heller vad hen menade, det känns som att hen blandar ihop flera saker.

    Jag menar, jag förstår problemet med att som transsexuella kvinna vara så könsnormativ. Det har jag själv skrivit om mer än en gång. Men jag förstår inte hur hen tänkte. Jag är väl medveten om mannen som norm och brukar skriva om den och kritisera den ofta.

    Men det känns som jag är klar med att diskutera men hen för jag mådde bara illa av debatten.

    SvaraRadera
  3. Sådana där konspirationsteorier behöver du inte ta på allvar.
    Precis som Candy fattar jag inte heller logiken med uttalandet om att du gör mannen till norm.
    Jag fattar inte hur transsexuella kan vara det största hotet mot feminismen - jag trodde det största hotet var konservativa moralister som är sexister. är man inte det så borde man inte ses som feminismens fiende.
    Dessutom har du rätt att se ut hur du vill. Vill du ha smink, långt hår och kjol får du ha det. Man behöver inte ha dreads eller kortklippt hår, vara osminkad och klä sig "maskulint" bara för att man är feminist. Att vara feminist handlar om vilka åsikter man har, inte hur man klär sig och ser ut.
    Den feministen måste verkligen ha glömt systerskapet som en central princip.

    SvaraRadera
  4. intersektionellsolidaritet,

    Jag förstår bara inte dom tankarna, alltså hur jag som transsexuell kvinna kan ses som det största hotet. Jag har läst om det här förut, på några engelska feministiska bloggar där personer har dessa åsikter, och försökte vara så öppen som möjligt men det gör bara ont att läsa det.

    För det är det, jag förstår bara inte.

    SvaraRadera
  5. den rabiata orakade flat-feministen fanny:

    Tack Fanny! :)

    SvaraRadera
  6. Nu är inte jag någon expert på området, men jag har läst att för vissa/många(?) transexuella står valet mellan att könskorrigera sig eller ta livet av sig. Att då komma och säga att folk borde avhålla sig från att könskorrigera sig, då korrigeringen "skadar feminismen" ter sig i mitt tycke som en rent ut sagt ondskefull hållning.

    Jag tycker du gör helt rätt, FumikoFem, som inte pratar mer med henom.

    SvaraRadera
  7. Ja alltså du kommer ju fortfarande vara en kvinna som gör allt det där typiskt kvinnliga, så vad menar personen är problemet? Att du föddes med manligt könsorgan är liksom inte relevant då, för du är ju kvinna. Det är inte ens relevant i andra fall, för även om du fortfarande skulle anes som man medan du gör alla de sakerna, p.g.a. att du inte genomgått en könskorrigerande operation än, så skulle det väl fortfarande inte vara ett hot mot feminism? Det visar ju tvärtom att det är okej även för män att göra typiskt kvinnliga saker. Att det inte är något fel på kvinnligheten eller att överskrida könsroller. Och det är väl snarare gynnsamt för feminismen.

    Hela resonemanget låter ju som nåt anti-feminister brukar ägna sig åt, fast när de snackar om att feminister är ett hot mot män och manlighet... och förresten så undrar jag om personen glömt att även män kan vara feminister?! :O

    SvaraRadera
  8. David B:

    Ja för många transsexuella kan det sex som den enda utvägen, det blir för smärtsamt att fortsätta leva. Men många verkar tro att en kan "skärpa till sig" och så ska allt blir bra, delvis anpassa sig till andras könssyn.

    SvaraRadera
  9. Candy:

    Jag tänker att dom menar något som påstods på 70-talet att transsexuella kvinnor sågs som patriarkatets stödtrupper som skulle ta sig in i grupper för bara kvinnor och börja ta tolkningsföreträde över dessa kvinnor och på så sätt trycka ner alla cis kvinnor.

    Jag kan förstår det här med att bara för att en identifierar sig som kvinna så kan en inte ta tolkningsföreträde över cis kvinnors erfarenheter eller tro att en ska få tala över dom, istället för med dom. Sådant här är jag medveten om. Som jag skrev om att jag är medveten om vad jag föddes som, eller vad samhället trodde jag föddes som.

    Men alltså det är så svårt det här.

    SvaraRadera
  10. Det som är hotfullt för en icke-trans är väl knappast FEMINISTISKA trans-kvinnor utan transkvinnor som är extremt könskonservativt lagda och ser ner på kvinnors frigörelse etc?

    Allt okänt är förstås hotfullt, och där är olika personer olika öppna för okänt. Och den som ger sig på dig måste vara dum i huvet.

    SvaraRadera
  11. meta, ja det är vad jag tänker också. men som jag har läst så är alla trans kvinnan problemet, oavsett var vi står. Det är vad personen ansåg om mig.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.