tisdag 25 oktober 2011

Personliga assistenter ska inte behöva göra något sådant

Det handlar om en kvinna som för att få anställning till ett företag som har PA, personliga assistent, så skulle hon få utföra en sexuell tjänst åt en funktionshindrad man genom att trä på en kondom och sätta igång porrfilm för att han inte klarade det själv och sedan vänta medan han onanerade. Jag ser det som helt jävla fel, hon ska inte behöva utsättas för detta, inte behöva tolerera det alls! Företaget bryter mot lagen när dom kräver detta, det räknas (minst) som sexuella trakasserier och prostitution. Vi har också något som ligger i botten här, könsmaktsaspekten, viktigt att tänka på även om få gärna gör det. Nu hoppas jag att det blir en granskning av dessa företag och deras krav.

Att ursäkta det hela med att funktionshindrade har rätt till sin sexualitet hör inte hit, det är inte deras sexualitet som har med saken att göra. Det dom tänker på är sex, och det finns ingen som helst skyldighet för en PA att tillhandahålla sex. Sex är ingen rättighet, även om det finns dom som gärna vill tro det.

5 kommentarer:

  1. Fast det den eprsonliga assistenten tillhandahåller i det här fallet är väl inte sex?

    SvaraRadera
  2. Det räknas som det, i varje fall räknas jag att trä på en kondom på erigerad penis som sex. Och det finns lagar och regler mot att pressa någon att utföra det.

    SvaraRadera
  3. Håller som sagt (hos Fannys blogg) inte med. När man jobbar inom vården och ska börja jobba för en ny person måste man absolut bli informerad ifall hen behöver hjälp med liknande saker som assistans till onani eller sex. Då och där kan man välja att inte ta jobbet. Vissa resonerar att all form av assistans vid onani och sex borde förbjudas eftersom arbetstagarna kan känna sig pressade att ställa upp på dessa "tjänster" och kan komma att göra det emot sin vilka. Men att neka en så stor grupp i samhället egen sexuell njutning, onani, är inhumant då det finns många som inte alls ser något konstigt i att hjälpa de de jobbar med med detta.

    Jag har svårt att se hur att trä på en kondom på någon man tar hand om, någon som inte kan göra det själv, är en "sexuell tjänst". Att sätta på en porrfilm är verkligen inte en sexuell tjänst.

    Som PA får man göra många saker andra inte skulle kunna tänka sig, så som att tvätta och smörja in gamla människors könsorgan, hjälpa dem på toaletten etc. Har svårt att se vad som är så moraliskt fel med att sätta på en p-rulle och sedan lämna rummet.

    Det sorgliga i denna diskussion är att somliga insisterar på att jämföra en PAs assistans på en fysiskt begränsad människa med att "fula och socialt missanpassade människor också ska kräva sex från staten". Folk blandar ihop äpplen och päron. En vän till mig som jobbar inom vården håller med mig om att det är STOR skillnad på att utföra sexuella tjänster och hjälpa någon utföra sexuella handlingar på sig själv.

    En sak som slagit mig i denna diskussion är att många som är emot detta verkar se sexualitet och den sexuella njutningen som något trivialt. Det är det inte. Vi lever inte för 70 år sedan då sex var hysh hysh och man blev blind utav att onanera. Visst kan det kännas jobbigt att tänka på att andra människor har sex eller onanerar, men det är just därför kommunikation innan man tar jobbet är viktigt, och att man där kan säga nej.

    SvaraRadera
  4. Min åsikt är att porr är porr, ja ser inte porr som sex då jag tycker det är så mycket annat (negativt)Men dom flesta ser porrfilmer som något tillhörande sex. Detsamma med onani, vilket jag också gör. Annars skulle det inte kallas självsex om en onanerar.

    Att då trä på kondom ser jag som att göra något sexuellt. För personer som är porrmotståndare så finns det en till aspekt med här. Jag tycker att en PA aldrig ska kunna tvingas utföra något sådant här för att få ett jobb. Eftersom det är något som räknas in under sexuella ofredande/trakasserier.

    Och ja jag förstår att sexuella njutning är viktig för dom flesta. men det är ingen rättighet som jag ser det. Och det har inte med sexualitet att göra, ingen hindrar någon från att vara heterosexuell, homosexuell eller bisexuell.

    SvaraRadera
  5. "sexualitet" innebär inte bara sexuell läggning

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.