onsdag 5 oktober 2011

Trycket var visst inte så starkt inom Vänsterpartiet

En tidigare artikel "Kravet: En kvinna", för Vänsterpartiet. Men nu ser det ut såhär istället. Kravet var alltså inte så speciellt viktig för majoriteten av distrikten. Det talas om delat ledarskap men som artikeln tar upp så är knappt hälften av distrikten intresserade av det och 3 är emot. Att en man har varit på posten i flera år säger visst inget heller för majoriteten av distrikten, det är okej om en man leder partiet, igen. Vänta, vänta, kompetens! Säger andra. Ja? Menar ni att det mest är män som har kompetensen inom vänsterpartiet?

Det lutar allt mer åt att V gör samma sak som S, ytterligare en man istället för en kvinna. Vad ovanligt... Personer som tänker att detta inte alls har något med könet att göra har fel, vi vet att kön påverkar folks inställning till personer, deras förutfattade meningar, könsnormer och strukturer, så spelar även könet roll för en partiledare. Vi lever inte i en jämställd värld där kön inte spelar roll längre på hur en person bedöms av andra.

Detta får mig att undrar över feminism inom V som sägs vara en grund i partiet. Å andra sidan så hör en mer om klassfrågor och miljöfrågor än feminism, så det är inte förvånande det som händer. Då menar jag att det är inte förvånande att den feministiska medvetenheten ser ut att fattas från majoriteten av personerna från V-distrikten. Så istället för "trycket" så kanske det borde stå feminism där istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.