onsdag 5 oktober 2011

Vad har hänt med porrdebatten inom feminism?

Är precis vad jag har undrat ett tag nu. Från förr ha varit något som det debatterats rätt mycket bland oss feminister så verkar det snarare under senare år ha blivit något som det knappt talas om, kanske någon enstaka blogg skriver om det, men det är också allt.

Under 80-90-talet och även början av 2000-talet så var kritik mot porr vanligt inom feminism, många var även emot porr. Idag så ser det annorlunda ut enligt min erfarenhet, fler är antingen neutrala till porr eller positiva. En del av kritiken finns kvar, men mycket av det har förvandlats till "äh, vi kan inte göra något ändå, det finns så extremt mycket porr och det är så vanligt" -axelryckning åt porr. Ja, det har blivit väldigt vanligt, och det ser jag som en av flera anledningar till att debatten har avtagit och det är fler idag som inte är så kritiska eller inte kritiska alls, eller positiva till porr.

Porren normaliseras, när något blir så vanligt, så "normalt", så är det färre som reagerar för det blir en del av vardagen. Detta gäller inte bara porren utan även debatten om musik har gått igenom något liknande inom feminism där kritiken idag mot misogyni inom musik har nästan helt dött ut, på samma gång har det misogyna ökat. Men eftersom det har blivit så vanligt så är det färre som reagerar därefter. Inget konstigt kanske någon tänker, men dock en sorgligt påminnelse om hur när något normaliseras så är det färre inom feminism som orkar kritisera och ta ställning mot, istället handlar det om att inte orka bry sig längre. Kritik mot kvinnoförnedring och den generella chauvinism inom porr, och även musik som sagt, ses idag tillhöra dom "små frågorna". Tänk då att porr sågs som en stor "fråga" inom feminism förr. Det visar hur snabbt det ändå har gått.

Aktivism mot porr idag anses vara nästan otänkbart, som att protestera mot porrbutiker, även inom feminism. Det ses som något tillhörande förgångna tider, även fast annan aktivism finns så är det få som vill ta ställning mot porr. Detta har såklart inte bara med normaliseringen att göra utan den så vanliga attityd mot dom av oss som är kritiska mot porr och även emot. Jag tänker då på när en blir kallad för "sexmoralist", "sexnegativ" och "pryd". En kan väl säga att dom som använder dessa debattknep för att tysta meningsmotståndare har mer eller mindre lyckats i att just tysta alla som säger ifrån mot porr. För ingen vill bli sedd som "sexmoralist", eller "sexnegativ". Vad nu det egentligen betyder. Dom som anklagar andra för detta har själva en egen sexmoral, samt att kalla någon "sexnegativ" säger mycket om den som använder denna term, att dom tänker porr = sex. Vilket är ett sådant feltänk att jag inte förstår hur dom kan komma undan med det år efter år.

Så vad kommer hända? Jag vet inte, men ser vi till dom senaste 7-8 åren så kan vi få en aning om att det inte ser ljust ut i alla fall. Porrmotståndet ser ut att tyna bort allt mer, medan porren ökar och konsumtionen av det, även bland feminister.

13 kommentarer:

  1. Är det din ensak om exempelvis jag tittar på porr? Och är det du som avgör om porr är sex för någon annan?

    Jag tycker att du borde acceptera andras åsikter och intressen. Ingen försöker väl tvinga dig till att titta på porr? Det vore lika dumt som att du försöker få bort porren.

    SvaraRadera
  2. Poängen med din kommentar är? Läs det jag skrivit och sluta utgå ifrån dina egna förutfattade meningar.

    SvaraRadera
  3. Okej, jag ska försöka tänka som en feminist så att jag kanske förstår dig bättre. Hm...

    Du är emot porr eftersom porren förtrycker kvinnor? Eftersom porren sätter en ny standard som kvinnor måste uppfylla för att accepteras av oss män? I så fall kan jag ju bara konstatera att du har fel.

    En kvinna behöver aldrig bli porrstjärna för att kunna skaffa sig en karl, så vad är egentligen problemet.

    SvaraRadera
  4. Fortfarande, vad har din kommentar med det jag skrivit om?

    Jag har inte skrivit om mitt egna porrmotstånd. Det torde vara uppenbart vad inlägget handlar om.

    SvaraRadera
  5. Det kanske inte står explicit att du tycker illa om porr (eller så gör det det, jag minns ej längre). Men tonen tyder på uppgivenhet över att porrmotståndet har minskat.

    SvaraRadera
  6. Inlägget handlar inte om mig personligen eller mitt porrmotstånd som sagt. Att då börja diskutera mig personligen skiftar fokus från vad mitt inlägg handlar om och jag är inte intresserad av att föra en personlig debatt.

    SvaraRadera
  7. Du skriver om kvinnoförnedring, chauvinism och att det är sorgligt att feminismen inte gör motstånd längre. Det låter som högst personliga åsikter. Såvida du inte är en sån där som anser sina egna åsikter vara "sanningen".

    SvaraRadera
  8. Jaha och?

    Jag skriver om hur situationen ser ut idag. Kan du inte diskutera utan att vilja prata om mig personligen så kan du lägga ner för jag tänker inte diskutera om mig personligen som sagt.

    SvaraRadera
  9. Jag diskuterar det som står i ditt inlägg, nämligen dina tankar om porr. Men eftersom det inte passar får jag irriterade mothugg och uppmanas att inte diskutera inlägget, utan inlägget.

    Hm... Vänta nu?

    SvaraRadera
  10. Har du ens läst inlägget? Står det någonstans att jag skriver från enbart personliga erfarenheter och att inlägger går ut på vad diverse andra anser om vad jag personligen tycker om porr? Nej, det står klart och tydligt vad det handlar om, vilket till och med inläggets titel pekar på...

    SvaraRadera
  11. Är du inte intresserad av att diskutera vad som hänt med porrdebatten inom feminism och situation som ser ut idag så kan du sluta skriva redan nu.

    SvaraRadera
  12. Det känns inte som det är tillåtet att vara det minsta emot porr idag. Om jag inte är bekväm med att min pojkvän tittar på porr är jag otäckt kontrollerande och vill få honom att skämmas över sin sexualitet. Det är inte tillåtet att kritisera porr längre för det är ju så naturligt och alla män behöver det ju! Jag är inte emot porr generellt sätt, men en debatt behövs definitivt. Min pojkvän har tittat mycket på porr i sina tonår, men han har alltid mått dåligt av det han har sett bakom själva sexet: kvinnoförnedring och chauvinism. I början av vårt förhållande var han väldigt hämmad i sin sexualitet och ville inte tillåta sig att njuta eftersom han inte ville utnyttja och förnedra mig, vilket han tyckte att han gjorde bara genom att ha sex med mig. Uppenbarligen påverkar kvinnosynen i porren alla, om än på olika sätt och en debatt är helt klart nödvändig. Dessutom är det ju en stor skillnad på debatt och censur.

    SvaraRadera
  13. Nej att vara emot porr gör att en direkt klassas om "pryd" och "sexmoralist".

    En kvinna som stör sig på att hennes partner kollar på porr anses också vara fel precis som du skriver, det anses vara så naturligt för män att titta på porr för dom behöver det och utan det skulle dom dö, typ.

    Det är löjligt hur synen "män kan inte hålla sig!" reproduceras av så många som försvarar porr. Tyvärr personer som också säger sig vara medvetna om kvinnoförnedringen inom porren.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.