fredag 4 november 2011

Åh men din jävla fake feminist! Du är en skam för radikalfeminism!

Det här med att förlora ett par följare på bloglovin precis efter att jag publicerade mitt inlägg som handlade om att jag älskade analsex... What's up with that?

Precis som jag tog upp så finns det dom som direkt dömer en om en berättar något sådant. En ska vara helt perfekt som radikalfeminist, en får inte ha något en gör eller älskar eller vad fan som helst som är motsägelsefullt. På något sätt. En ska vara 50 gånger mer feminist är Andrea Dworkin. Annars jävlar.

Alltså vad fan, vem av oss är perfekt? Du kommer inte hitta en enda feminist, eller radikalfeminist för den delen, som inte har flera saker dom gör och älskar som är totalt motsägelsefulla. Ingen. Så innan du dömer mig, titta dig själv i spegeln och sluta döm andra bara för att du själv har saker du känner skam för, som du dömer dig själv för. För även om du känner att när du dömer andra feminister så känns det kanske lite bättre, du har då för tillfället lyckats att trycka ner dina egna skamkänslor lite, grattis! Men hur långt kommer en med detta tankesätt? Vi lever redan i en patriarkal värld som behandlar oss som skit, vi behöver inte vända oss mot varandra och döma varan på detta sätt, vi behöver förstå varandra och peppa varandra. Och ska en någonsin kunna förändras och sluta känna skamkänslor så funka det inte med att döma den som gör det, du gör bara att hen mår sämre. Så snälla tänk till.

Jag har hamnat, och hamnar än idag, i detta tankesätt, det är lätt att göra det när jag blir så förbaskat frustrerad över medfeminister som gör saker som känns så jobbigt motsägelsefulla. Delvis just för att jag får skamkänslor av saker jag själv gör. Men det är bättre att försöka förstå, starta en dialog och fråga varför. För jag tycker vi behöver diskussioner mellan oss feminister om sådant här. Det är ett av flera sätt som vi kan förändras själva på. Men det går liksom inte om en direkt dömer och vänder personen ryggen.

13 kommentarer:

  1. Du skriver att du uppskattar stimulansen (vilket inte är märkligt då kroppen ju har olika erogena zoner) samt även tillägget "viktig för mig att det är skönt och säkert" & detta blir folk sura över? HERRE MIN..

    Ser det dock inte alls som motsägelsefullt om du problematiserar pressen men själv tycker om det. Det ger det nästan bra större trovärdighet skulle jag säga.

    SvaraRadera
  2. Jag kallar inte mig själv radikalfeminist, men jag vill ändå säga att jag tycker det var otroligt modigt av dig att berätta hur du känner för analsex. I min värld så får man helt klart göra som du. Gilla analsex men inte allt som är omkring med press osv. Som tex, jag tycker att det är åt helvete att tjejer måste raka sig för att bli accepterade, men jag är inte modig nog att gå med orakade armhålor till skolan. Ingen kan orka göra allt åt alla håll och ingen är perfekt. Så är det. Kämpa på ändå, jag tycker du är stark och bra och modig :)

    //Hanna

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är härligt att du kan skilja på att du själv uppskattar det, men att det finns de som gör det för att de känner sig pressade. Det är inte att ha dubbelmoral, det är att kunna skilja på generella könsrelaterade strukturer och sina egna personliga preferenser. Det är två olika saker. Thumbs up för att du vågade publisera!

    SvaraRadera
  4. Marielle:

    Ja, jag vet. Det gör mig ledsen på dom som tycker så. Varför är det så hemskt att jag älskar analsex? Jag är medveten om alla problem och normer. Så jag tycker lite förståelse borde finnas med men icke.

    Nej jag ser det faktiskt inte så så motsägelsefullt heller. Alltså jag älskar det för mycket, jag tänker inte sluta med det.

    SvaraRadera
  5. Hanna:

    Jag håller med! Och ja vi kan vara medvetna om normer och ändå följa dom, det är extremt få av oss som inte gör det på ett eller annat sätt.

    Om nu bara mina medfeminister som ser mig som en sämre feminist kunde förstå denna själv så skulle saker kännas lite bättre.

    SvaraRadera
  6. Sara - wild thing:

    Ja. Varför det är så viktig för mig att kunna skilja på det. Jag är medveten om pressen och jag kan kritisera den och samtidigt älska att bli analt stimulerad. Alla håller inte med, som jag tagit upp. Men jag hoppas dom kan tänka efter.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att det här borde få dig att vakna upp och inse att radikalfeminsmen inte är någon röelse att bekänna sig till. Om du gillar analsex ska du aldrig någonsin behöva känna skam för det.

    Män drabbas hela tiden av detta skambeläggande. Inte så kul när det riktas mot dig själv eller hur?

    SvaraRadera
  8. En del har negativ syn på analsex för att de antar att alla tjejer som gjort det har blivit tvingade till det, vilket inte behöver vara fallet alla gånger. "En fin tjej" anses inte heller kunna gilla det.
    Jag förstår inte kritikerna riktigt. De problematiserar att det finns tvång bakom - vilket det gör i vissa fall - men lägger sällan ner samma energi på att problematisera vanliga heterosamlag som även de kan bygga på tvång och makt.

    SvaraRadera
  9. David Bergkvist4 november 2011 18:29

    Men genom att själv gå med på analsex så bidrar man ju till att analsex blir accepterat i samhället, vilket gör att fler (penisförsedda) personer får för sig att vilja göra det, vilket i sin tur bidrar till pressen för andra att ställa upp.

    Av detta skäl skulle jag själv aldrig gå med på att delta i analsex.

    SvaraRadera
  10. David:

    Späk gärna dig sälv, men tvinga inte på andra människor din gamla unkna, konservativa sexualmoral. Röstar du på KD?

    SvaraRadera
  11. Anonym;

    Vad för slags "skuldbeläggande" av män talar du om?

    SvaraRadera
  12. David Bergkvist:

    Det där är som jag har skrivit om fast relaterat till könsnormer i stort. Om du är en man som klär dig könsnormativt så hjälper du till att normalisera hur en man förväntas att klä sig.

    SvaraRadera
  13. Vi kan inte ha ett samhälle där man föväntas modifiera sin preferenser för att följa en diffus politisk agenda. ett sådant samhälle blir inte ett samhälle värt att leva i, utan ett samhälle fyllt av skam, skuldbeläggande och förbud. En feministisk handling är att våga följa sina preferenser och stå för dem, vare sig de kategorisera som könsrollskonservativa eller inte.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.