söndag 13 november 2011

Alltså, Miljöpartiet, varför?

Enligt MP så är en av dom största argumenten för ett jämställt uttag av föräldradagarna att män får ligga mer.
Pappor – så får ni ligga oftare
Bravo, MP. Ni spär på den könskonservativa inställningen att sex är viktigare för män än något annat. För män kan alltså inte spendera mer tid med barnen om dom inte alltså också får mer sex av partnern. Smart tänkt, verkligen... På detta sätt delar MP upp kvinnor och män gällande sexualitet, som att det inte är så viktigt för kvinnor att ha sex.

För den som säger "men fan du vet Aftonbladet och rubriksättningar!". Orly? Kolla här då: MP:s Tweet som bekräftar att det inte bara är rubriksättaren.
















För den som tycker att jag överreagerar. Nej, jag blir bara lite besviken på att MP tar denna könsnormativa väg för att argumentera för jämställda föräldradagar.

5 kommentarer:

  1. Det är alltid lika irriterande när folk inte tänker längre än näsan räcker. Ännu värre när dumheterna släpps igenom till saker som dessa!

    SvaraRadera
  2. Tänkte precis samma sak när jag såg detta.

    SvaraRadera
  3. I totally agree! Blir så trött när människor använder sig av unkna fördomar bara för att nå ett gott mål. Ändamålet helgar inte alltid medlen :(

    SvaraRadera
  4. Herregud säger jag bara. Det är ganska vanligt att politiker argumenterar på ett könsnormativt när de pratar om vikten av jämställdhet, typ att det behövs flera kvinnor på ledande poster i politik och näringsliv för att de är "annorlunda" än män. Ett betydligt bättre argument är att säg att det är orättvist att män får bättre poster än kvinnor.

    SvaraRadera
  5. Håller med er alla! Och jag är så trött på att MP tyckte det var en bra idé att släppa igenom detta utan att tänka efter hur dom reproducerar samma gamla könsnormer.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.