fredag 11 november 2011

Att aldrig svara på kommentarer i ens blogg

Är något som faktiskt jag undrar över Då tänker jag på bloggar där innehavaren aldrig skriver något svar till personer som kommentarer, oavsett hur konstruktivt, eller om en har någon fråga. Det kan vara en mindre blogg där kanske bloggaren får en eller max två kommentarer per inlägg, eller ibland inga kommentarer alls under lång tid. Men månad efter månad så kommenterar hen aldrig själv. Jag undrar då vad som är poängen med att ha ett kommentarsfält? Kanske bättre då att stänga av det om din enda poäng med bloggen är att föra en monolog?

Det jag inte menar, för dom som undrar, är stora bloggar där varje inlägg kanske får en 25-100+ kommentarer, och flera inlägg skrivs per dag. Väldigt svårt att hänga med då att svara och många kommentarer kanske säger liknande saker så har du svarat på några inlägg så har du också svarat på flera andra. Samt att många som har bloggar har också mycket annat att göra irl. Men så handlar det förstås om vad vi prioriterar.

Jag försöker svara på dom flesta kommentarer, då jag inte gör är det då jag helt enkelt inte har något bra svar, eller om det rör sig om någon som bara vill tjafsa. Då struntar jag i att kommentera, och allt oftare nu raderar jag skiten.

Så det jag menar med detta inlägg är inte "du måste svara på alla kommentarer!". Nej utan jag tänker på personer som månad ut och månad in uppenbarligen ignorerar alla kommentarer och svarar aldrig på frågor.

4 kommentarer:

  1. Alla kanske inte har tid att svara på kommentarer även om de får få. Jag har slarvat med att svara på kommentarer på min blogg den senaste tiden för att jag har en massa annat att göra.

    SvaraRadera
  2. intersektionellsolidaritet:

    Ja, det förstår jag. Men det jag menade var dom som konsekvent vägrar svarar på någon kommentar oavsett om det är en eller 10 som har kommenterat.

    SvaraRadera
  3. Jag försöker svara på alla kommentarer jag får, vilket ändå inte är supermånga, men ändå. Min förebild där är Linus Fremin som så gott som alltid lyckas knåpa ihop nått att skriva som svar.

    SvaraRadera
  4. Tror det är ett tidstecken. Folk är antingen ego eller har inte tid. Man behandlar sina bliggläsare som vilken Facebookflock som helst. Men visst är det respektlöst.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.