torsdag 10 november 2011

Att söka bekräftelse för sitt utseende.

Fick en kommentar på mitt inlägg om "Fler självportträtt"
Blasfeministen:
Du e ju strong nog att lägga ut bilder på dig själv offentligt. Så innerst inne så vet du nog att det inte är något fel på ditt utseende.
Nej, om du har läst tidigare jag skrivit där jag tar upp min egna syn på min kropp så skulle du förstå att så är det inte. Jag kan erkänna att för mig har det mer med att vilja ha bekräftelse för mitt utseende. Att andra gillar det.

Sen behöver ingen påpeka det här med att jag ska må bra med själv och tycka jag är snygg, vad andra tycker kommer inte hjälpa i slutändan. Nej, jag vet. Men jag vet att det känns bra när jag får komplimanger. Fast jag har under så lång tid haft en sköld uppe för att värja mig mot negativa kommentarer om mitt utseende, vars sidoeffekt har blivit att jag aldrig tog emot komplimanger om mitt utseende. Detta känner jag börjar ändras faktiskt.

5 kommentarer:

  1. det kan vara terapeutiskt att fläka ut sig på nätet. Inte bara för bekräftelse utan för att utmana sina rädslor och nojjor och komplex och för att liksom ta udden av allvaret.

    Jag lägger medvetet ut osmickrande bilder på mig själv av den anledningen. För att liksom bota mig själv från mitt bekräftelsebehov och utseendefixering.

    SvaraRadera
  2. LADY DAHMER | Postpartiarkalt Genusluder:

    Ja sant. Det hjälper mig faktiskt mot min egen så negativa kroppsbild. Jag trodde inte det först, men märker det nu när jag börjat lägga ut bilder på mig själv.

    Jag tänkte faktiskt på det där att lägga upp bilder som känns osmickrande, eftersom jag sett dig göra det så jag känner mig lite inspirerad. :)

    SvaraRadera
  3. Det är lite tröttsamt det där tankesättet att om man lägger ut bilder på sig själv, då kan man inte tycka illa om sitt utseende. Men det behöver inte alls vara så. En del lägger ut bilder för att avdramatisera sitt utseende och blir mer toleranta inför sina "skavanker". Andra för att de hoppas få bekräftelse om att de är fina (inget fel i det, ifall nu någon tänker börja gnälla om det), andra för att de vill få det bekräftat att de inte bara inbillar sig sin fulhet (låter väl bisarrt i mångas öron, men tyvärr funkar det så för vissa). Jag har lagt upp bilder jag upplevt mig ful på av alla nämnda orsaker och säkert många fler. Men nuförtiden lägger jag oftast upp bilder jag känner mig nöjd med.

    SvaraRadera
  4. Candy:

    Ja så sant. För mig handlar det precis om det du tar upp, avdramatisera mitt utseende och söka bekräftelse. Det hjälper lite mot mina kroppsnojor att lägga upp bilder :)

    SvaraRadera
  5. Om bara någon någonsin hade uttryckt något positivt om att en tonårstjej eller kvinna vill och VÄLJER att ha småsmå, ja närapå jämställt lätta och praktiska bröst ! Men nej, jag har bara fått höra och se hur många negativa kommentarer och hur mycket hat som heldst riktat mot den delen av mig (som i kroppsdel OCH min egen preferens!)... Från både killar och tjejer.. Även i "världens mest jämställda land".. Fortfarande år 2016! Tror inte jag känner för fler "stackars dig som är så osexig!"-kommentarer när det är allt jag nånsin fått höra! (Mobbning från en hel kultur i många år! alltså...) Har blivit rätt Trött på att det är allt jag får vart jag än tittar och lyssnar och cyniskt inställd till det där med att söka bekräftelse för mitt utseende. För jag får ändå inte nån där jag behöver den (efter all deprimerande mobbning från alla håll..)! Snopet och tomt alltså. Gå och dö ! Typ! Då får det lika gärna vara.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.