onsdag 2 november 2011

"De är sexiga, men det är också väldigt starka"

Anser Hanna Lindblad om kvinnor som kallas "showgirls", som Marilyn Monroe , Lady Gaga, Beyonce, medflera. Hon sysslar med en soloshow där hon då uppträder som dessa kvinnor, för att hylla dom säger Lindblad. Hon ser det också som "Girl power".

Tycker det är så uttjatad detta att oavsett hur jävla skicklig en kvinna är så är det hennes "sexighet" som kommer först, allt annat kommer i andra hand. Deras utseende blir det som avgör. Om dom inte hade det utseende dom hade, alltså passade in i olika utseendeideal, skulle dom vara så hyllade då oavsett hur skickliga och starka dom är? Skulle lika många gilla dom? Nej, eftersom samhället och kulturen lägger en kvinnas värde i hennes utseende först och främst. Tänk vad häftigt om en kunde göra en föreställning för att hylla olika kvinnor för deras skicklighet i något, istället för deras sexighet.

I slutändan är det samma gamla objektiferingskultur.

3 kommentarer:

  1. HAde alla boybands och unga snygga manliga artister hyllats om det inte vore för deras utseende?

    SvaraRadera
  2. David Bergkvist2 november 2011 23:18

    Med risk för att verka könsfördomsfull, så vill jag påtala att det mest tycks vara män som anser att sexighet har med utseende att göra, medan kvinnor mer tycks tendera att anse att det är andra egenskaper som är sexiga.

    Så när Hanna Lindblad säger att Lady Gaga etc är sexiga så behöver inte det nödvändigtvis vara en utsaga gällande dessas utseende.

    SvaraRadera
  3. David Bergkvist:

    Jag tror det ligger en del i det ja. Jag vet själv att när kvinnor jag talar om säger att en annan kvinna är sexig på något sätt så menas inte alltid hennes utseende utan något helt annat. Medan killar är mer att dom talar om enbart hennes utseende.

    Personligen är jag smått trött på det här med att koppla ihop sexighet med olika saker. Jag förstår inte varför en behöver göra det.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.