tisdag 8 november 2011

Facebook tar äntligen bort flera sidor och grupper som skämtar om våldtäkt

Så Facebook har nu äntligen tagit bort flera sidor och grupper som handlar om att dra "skämt" om våldtäkt. Där våldtäkt ses som just ett skämt eller något som kan förespråkas. Att det tagit sådan lång tid är skamligt, det var inte förren en lång lista med cirka 200 000 namnunderskrifter kom in till Facebook, och framför allt inte förren fler företag drog tillbaka reklambanners, som Facebook gjorde något. Typiskt.

Att Facebook svarade officiellt med att dessa våldtäkts "skämt" inte vara värre "pub jokes" säger rätt mycket om dom bakom Facebook. Vilket jag gissar själv har en sådan humor där misogyni och våldtäkt är något som kan skämtas om genom att driva med kvinnor och våldtäktsoffer.

Jag har skrivit tidigare om detta.

2 kommentarer:

  1. Nu tar ju inte jag lika hårt som många andra på dessa skämt, men eh, hur fan kan de jämföra sidorna med pub jokes? Att de inte är mycket värre än dem- har de ens övervägt att folk kan tycka att pub jokes är jävligt jobbiga de med?

    SvaraRadera
  2. Ja, det fattar inte jag heller. Pub jokes är väl ändå skillnad från dessa som bara är vidriga?

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.