fredag 25 november 2011

Fetthetsen i media

Svenskar fetare - men inte fetast, skriver Aftonbladet.

Andelen feta svenskar har nästan fördubblats på två decennier, från 6 till 11 procent. Det ser ungefär likadant ut i många länder inom OECD, ett organ med de 30 främsta industriländerna.
Men Sverige är ändå ett av länderna med lägst andel feta. USA har högst andel, 34 procent, medan Japans andel är lägst med 4 procent.
Hälften av OECD-ländernas befolkningar är överviktiga och feta, och fattiga är värre drabbade än rika. Mest oroande är att andelen barn och unga med för många kilon ökar kraftigt.
Vad jag undrar är,  var är källan till denna info om fetman i Sverige? Har någon studie gjorts dom säg senaste 2-3 åren? Eller är det som vanligt äldre studier som används i denna rapport? Jag skulle vilja se en ny studie som gjorts det senaste året. Anledningen till det heter LCHF. Allt fler sysslar med det och det har skett en väldigt stor ökning i personer som lever efter LCHF levnadsstilen.

Jag tror nämligen inte på att fetma är ett så stort problem som det sägs, för flera år sedan, ja. Men idag? Nej. Också för att det överdrivs rätt rejält när det gäller fettma. Många kan må bra ändå vara runda. Allt beror på hur du tar hand om din kropp. Att röra på sig och äta rätt gör att risken för sjukdomar minskar avsevärt. Sen går många för mycket efter BMI som inte stämmer med dom flesta kroppar. En person kan räknas som sjukligt fet fas hen inte är det alls, en annan kan räknas som underviktig fast hen inte är det. Osv.

Sen talas det aldrig om att det finns en grupp där undervikt är vanligare - tjejer och kvinnor i åldrarna 14-25. Men istället så ignoreras denna grupp och det hetsas om fett, denna grupp är också den som är mest mottaglig för fetthetsen.

Det finns en myt bland folk att smal = snygg och hälsosam. Denna myt märks även i sådana här studier. Att därför vara rund är att vara "ful", "äcklig" och ses som mindre värd. Ytterligare en anledning till att allt fler, framför allt tjejer, lider av ätstörningar...

Sen blir jag bara arg när jag ser att det förespråkas för fettskatt. Snacka om puckat. Det är inte fett som är problemet utan problemet heter socker. Blanda med fett och du har ett problem. Bara fett dock är inte ett problem.

4 kommentarer:

  1. Här tror jag att du har fel. Är ganska övertygad om att andelen feta har ökat trots LCHF.

    SvaraRadera
  2. Att fetma och övervikt ökar förvånar mig inte ett dugg- jag tycker att allt yngre människor är mulliga, tjocka och feta i högre utsträckning nu än för typ tio år sedan. Men om siffran 11 procent däremot stämmer, kan man ju fundera över. Siffror ska alltid tas med en nypa salt och Aftonbladet är experter på att överdriva och vinkla. Jag tror verkligen inte att 11% lider av just fetma eftersom man borde märkt att så pass många människor är gravt överviktiga, alltså verkligen FETA. Däremot kan det stämma att 11% är överviktiga (alltså personer som har fetma och personer som inte har det)), det tvivlar jag inte på. Som sagt: tycker folk i allmänhet blir större. Förmodligen avser siffran både "vanlig" övervikt och sjuklig sådan, men det framgår inte alls av artikeln. Aftonbladet älskar ju att skrämmas, vad vore livet utan skrämselrubriker? Och vill man läsa mer om den där studien får man nog googla efter OECD-rapporten, för Aftonbladet ger sällan några vettiga svar.

    Hur som helst ser jag inget negativt med att det skrivs om att fetma ökar och vilka risker det kan medföra för individerna som drabbas, eftersom fetma verkligen inte är att leka med. Nu snackar vi alltså inte bara övervikt på några kilon, utan riktig fetma. Vilket ju är vad artikeln delvis tar upp. Fetma föregås ju också av övervikt (ingen föds liksom med fetma), vilket kan vara bra att ha i åtanke när kilona börjar springa uppåt. Med det inte sagt att man ska få panik för att man har ett par kilos övervikt, med det bara sagt att ifall man gått upp i vikt p.g.a. dåliga kostvanor kan det vara värt att se över dessa kostvanor. Sedan är jag medveten om att det kan vara en dålig sak att läsa för vissa personer som har eller riskerar att utveckla ätstörningar, men det fyller ändå ett gott syfte då det visar på ett faktiskt hälsoproblem. Därför tycker jag det är helt okej att skriva om det. Att Aftonbladet inte gör det på ett så bra sätt är en annan femma. Och jag håller verkligen inte med dig om att detta har något att göra med att vara rund = att vara ful eller äcklig, däremot håller jag med om att den attityden finns i samhället. Dock stöter jag ganska ofta på attityden att det är fult och äckligt att vara "för smal" också (för smal verkar vara allt under 60 kilo, oavsett ens längd, kroppsbyggnad och hälsa). Det verkar helt enkelt som att man måste vara jävligt lagom för att vara okej enligt folk.

    Skulle hur som helst önska att Aftonbladet skrev lite mer om orsakerna till fetma och övervikt. Alltså, om de visste hur många överviktiga som lider av en ätstörning (hetsätningsstörning)! Man beräknar att cirka 30% av de som söker hjälp för övervikt (mörkertalet torde alltså vara stort, och den tanken styrks av att hetsätning och övervikt ofta är skambelagt), lider av denna ätstörning. Baserat på studier som gjorts på personer vid några mottagningar. Men det är så få som tänker att det kan vara så, för vadå, "de där tjockisarna är ju bara lata och omotiverade". Folk verkar även tro att bara smala personer kan lida av ätstörningar, men det är inte sant. Överhuvudtaget vore det intressant med ett större fokus på ätstörningar, om så det gäller anorexia eller hetsätningsstörning. Eftersom ätstörningar ökar de med, inte bara övervikt. Och ätstörningar är verkligen jävliga sjukdomar. Som jag tyvärr tror att vi aldrig kommer kunna utrota helt, men definitivt minska med ett vänligare samhällsklimat på alla sätt och vis. (Precis som jag tror med många andra psykiska problem. De skulle minska med ett vänligare samhällsklimat.)

    SvaraRadera
  3. den rabiata orakade flat-feministen fanny:

    Fast problemet är att det är äldre studier dom använder sig av. Jag känner inte till några nya heller.

    SvaraRadera
  4. sugarhearted:

    Jag tycker inte skillnaden är så stor jämfört med säg 10 år sedan. Dock så märker jag hur allt yngre tjejer har problem med undervikt, men inte övervikt. Övervikt märker jag framför allt hos äldre kvinnor och män. Men visst, dom tenderar att överdriva på kvällstidningar, allt för att få fler läsare. Ska försöka leta rätt på originalrapporten och läsa den.

    Nej alltså det jag var inne på var inte bara denna artikel, utan hela samhällets hets mot fetma och hur ofta jag ser personer säga att dom är inte snygga eller mår förren dom är smala. Även av personer som är medvetna om fetthetsen säger sådant här. Jag tänker själv i dessa banor, även om jag har en stark vilja att få ha kvar mina kurvor. Så jag vill inte bli smal. Sen dåliga kostvanor hade jag förut innan LCHF. Nu går jag ner i vikt och kan äta mer änm förut till och med. Jag mår bättre, får mer energi blir därför mindre trött, etc. Och inget socker sug! Det bästa med LCHF. Jag har ingen blodsockernivå jag måste mata varje eviga dag längre för att inte bli skakig och bli på dåligt humör.

    Jag har haft bulimi i många år. Jag hetsåt förut och spydde nästan varje dag i flera månader, sen var det lugnt en månad eller två sen satte jag igång igen. Höll på såhär i nästan 10 år. Så jag hade det där problemet med hetsätningsstörning. men igen, LCHF, den har tagit bort detta för mig. Ytterligare ett personligt plus för mig.

    Håller med hur det hänger ihop med samhället vi lever i, allt det där ökar. Varför, undrar jag då.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.