måndag 7 november 2011

Halloween outfits och sexualisering

Natalia Kazmierska skriver om Halloween och hur vi klär ut oss är så olika beroende på kön. Killar och män mer som vanligt medan för tjejer och kvinnor ska det anspela mycket på att vara sexig. Det spelar egentligen ingen roll vilken figur du kommer som, häxa, vampyr, zombie, eller kända personer - allt ska anspela på att som kvinna SKA su vara sexigt vare sig du vill det eller inte. Det har blivit normen på Halloween-fester, precis som i resten av samhället. Förra året kommer jag ihåg en artikel om detta och flera kvinnor svarade med att det ger dom en chans att få klä sig på ett visst sätt som ses ner på resten av året, vilket jag kan förstå. Samtidigt så klär sig dom flesta tjejer och kvinnor just efter standarden "sexigt" på alla möjliga fester, så det stämmer inte helt. Men att anspela på "sexighet" och könskonservatism är inget nytt, det är poppis.

Detta att på Halloween-fester klä sig såhär som kvinna är vad jag vet är något som har tagits från USA där detta har fått allt fler att kalla Halloween för "Sluttoween". Ett namn jag inte gillar då det i sin grund handlar om att kalla kvinnor för "sluts" som klär sig på ett visst sätt. Det trista är att detta göra på feministiska sidor som Jezebel och Feministe,och flera andra, som är starka supportrar av "SlutWalk", så vad hände med tanken att inte sexuellt skämma kvinnor som klär sig på ett visst sätt? Puckon.

En sak till, kommer ihåg en äldre artikel av Natalia Kazmierska. Tar upp den för att här vill Kazmierska samma sak om feministiska kvinnor som hon nu kritiserar Halloween fester på, att kvinnor ska vara sexiga. Alla feministisk kvinnor som inte har "sexappeal" och modellkropp är "bittra kärringar", "småfeta brudar" eller "fula",  hennes egna ord i artikel... Men Natalia Kazmierska kanske har ändrat sig sedan 2005? och slutat döma andra kvinnor. Eller inte.

3 kommentarer:

  1. Jag vet inte så mycket om Natalia Kazmierskas person samt texter i nuläget, men det är väl inte helt omöjligt att hon ändrat åsikt sedan 2005? Det är ju trots allt sex år vi snackar om och mycket kan hända på den tiden. Jag hade åsikter för sex år sedan som jag inte har idag. Men, som sagt: jag vet inte så mycket om Kazmierska, för det var ett bra tag sedan jag läste henne regelbundet. Hon kanske tycker väldigt knepiga saker annars och detta är bara något märkligt undantag som motsäger allt annat hon sagt den senaste tiden.

    Hur som helst stämmer det nog väldigt väl att mycket med kvinnlig klädsel på Halloween handlar om att det ska vara sexigt (ofta då i en "visa mycket hud"-bemärkelse). Vilket det inte är något fel i sig med; det tråkiga är bara att så få män tycks klä sig enligt en stereotypt sexig mall. Samtidigt finns det inte så många "sexiga kläder" för män, eller hur? Och det är ju en diskussion i sig- jag och pojkvännen har ofta haft den, om att hur fasiken ska man göra om man vill klä sig uppenbart sexigt som kille? Utöver det där med lack och läder, menar jag. För tjejer finns många fler uppenbara valmöjligheter. Det finns inte alls lika många för killar, överhuvudtaget är "tjejmode" mera brett än vad "killmode" är. Detta är som jag ser det orättvist mot både tjejer och killar.

    Hur som helst: om man kallar Halloween för Sluttoween med ordet "slut" som något negativt tolkat, stämplar man ju bara alla tjejer som klär sig sexigt som "dåliga". Vilket knappast lär leda till något positivt eller den förändring man kanske önskar uppnå. Snarare hånar det bara tjejer som grupp och kan även göra att individer känner sig påhoppade (samtidigt, så kanske man inte ska ta allt så personligt hela tiden). Jag skulle säkert kunnat använda ordet Sluttoween i positiv bemärkelse, däremot lär det ju knappast vara vad som för det stora flertalet är syftet med smeknamnet.

    Personlig berättelse following: denna Halloween var jag inte särskilt sexigt klädd som den piratzombie jag var, även fast delar av min outfit kom från butiker som säljer sexiga underkläder och sexleksaker. Snyggt klädd? Ja. Sexigt klädd? Nja. Däremot tyckte många att det var sexigt. Kanske har att göra med att piratkostymer för tjejer helt enkelt har en sexig stämpel, precis som t.ex. nurse-kostymer har. Jag skulle nog kunna vara en hur påklädd nurse som helst men bara det faktum att uniformer anses sexiga skulle göra att jag blev ett sexobjekt i vissas ögon. Samma sak med piratkostym då. En pirathatt och en klänning med puffiga ärmar = omfg, sex.

    För övrigt tror jag att det många menar med att Halloween ger dem ett tillfälle att klä sig som man inte kan under resten av året, egentligen är att de visst kan klä sig så när de vill och det är också vanligt att tjejer gör det... men under Halloween stöter de på färre dömanden för sin klädsel. De kan helt enkelt "komma undan" lite mer med att vara "slampiga" på Halloween än på en vanlig hemmafest i snöiga januari.

    SvaraRadera
  2. Candy:

    Jo jag tänkte det också, att hon kanske har ändrat åsikt. Men jag tycker hon kunde reflektera över det vilket jag aldrig har sett henne göra.

    Ja, vad jag hört och sett så är det svårt för tjejer att inte en utstyrsel som inte är sexig eller anspelar på sexighet. och som du säger även då så tänker många att det är sexigt. Det är mer omvnät för män, där kan det ses som fånigt om han anspelar för mycket på det, eller så ses det som "bögigt".

    Som jag märkt så används ordet "Sluttoween" just nedvärderande, inte positivt även om det finns dom som använder det just positivt.

    Håller med om det där att det kan bli lättare att slippa undan dömande attityder kring Halloween, men även det är ett exempel på att det har att göra med en förväntan. Vilket är ett problem.

    SvaraRadera
  3. David Bergkvist7 november 2011 19:51

    Om man tycker att det är jobbigt att det inte finns vettiga Halloween-kläder, så har jag ett enkelt förslag på lösning på det problemet: Fira inte Halloween! Det är inte en svensk högtid.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.