måndag 7 november 2011

"Hon bara ljuger!"

Såg på Twitter en trend #RIPSophie", (en annan är #RIPJenna vilket också handlar om en anna tjej som tog sitt liv för samma anledning) Vilket handlar om en tjej som tog livet av sig pga av mobbning irl och på Twitter. Hon är en i raden av många som tagit livet av sig, medan lite görs i arbetet mot mobbning. Undertiden får dom mobbade betala priset, även med sitt liv.

Jag har bara sett massor med Tweets så jag vet inte mer än detta, men jag såg flera som ansåg att allt var fejk för att denna Sophie bara ville ha uppmärksamhet från pojkar... Sen kom jag tänka på en tankegång som är rätt så vanlig att tjejer med självskadebeteende gör det för att få uppmärksamhet och mår egentligen inte dålig, en viss anti-feminist var inne på denna linje tidigare i år då han ansåg detta när det handlar om en artikel som tog upp hur unga tjejer mår. Killar däremot gör självklart inte detta för att få uppmärksamhet ansågs det i kommentarsfältet, utan för att dom faktiskt mår dåligt. Så tjejer med dessa problem mår inte dåligt? Vilket jävla skitsnack och vidrig tänkande.

Typiskt tankesätt där tjejers självskadebeteende och depressioner avfärdas. Tjejer gör det bara för att dom är "fame whores". Eller "drama queens". Ja dessa könade skällsord är talande tycker jag för denna tankegång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.