fredag 11 november 2011

Hormonbehandling och kroppsförändring

Jag har gått på hormonbehandling i två år. Och för en och en halv månad sedan påbörjade jag en till sådan. Den första är standardbehandlingen (plåster, Estradot), medan den senare (Piller, Provera) enbart påverkar brösttillväxten. Det första påverkar hela kroppen. Men både påverkar humöret. Provera ger samma effekt som en cis kvinna får direkt efter mens.

Min kropp har förändrats här och där, och mitt humör har också påverkats till en viss  del. Jag har fått mer fett på höfter, lår och rumpa, vilket jag verkligen älskar! Samtidigt så när jag nu har gått ner på grund utav att jag går på LCHF så har fett försvunnit från till exempel midjan men inte från höfter, lår och rumpa, vilket är bra.
Jag har också fått ett rundare ansikte, vilket också familjemedlemmar och vänner som sett mig förut har påpekat.

Jag har fått lite mer fett på brösten, men inte alls lika mycket som jag fått på exempelvis lår och rumpa. Jag får se vad effekten blir av Provera. Men något jag har börjat märka är att mina bröstvårtor ökat i storlek, mycket, mer än dubbla storlek mot förut. Och ibland, utan att jag rör vid dom alls faktiskt, så sväller dom upp och blir jättestora. Jämfört med förr då dom svällde upp lite grann när jag rörde vid dom. Inget av detta stör mig, tvärtom så gillar jag det. Då mina bröstvårtor och vårtgården är så mycket större så blir det lättare för mig att stimulera dom.

Mitt humör har påverkats. Jämfört med hur det var innan jag började så har jag exempelvis fått det lättare att gråta för sådant som inte fick mig att göra det innan, dock kunde jag känna mig att det var på väg, men inget hände. Ska lägga till att jag har alltid varit rätt så känslosam, så skillnaden är inte stor, men det finns en skillnad. Sen så råkar jag lättare ut för humör-berg-och-dalbana, mitt humör skiftar snabbare än förut.

Jag kommer att skriva ett till inlägg om detta vid ett senare tillfälle, när jag vet effekten av Provera och kanske efter eventuell operation nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.