fredag 25 november 2011

Internationella dagen för avskaffande av mäns våld mot kvinnor

Idag är det FN:s internationella dag för avskaffande av mäns våld mot kvinnor.
Idag presenterar Feministiskt initiativ en rapport med anledning av att det är FN:s internationella dag för avskaffandet av våld mot kvinnor. Rapporten visar att mäns våld mot kvinnor ökar. Under år 2010 anmäldes 27 200 fall av misshandel mot kvinnor jämfört med 24 097 anmälningar år 2005. Detta trots riktade insatser från regering och organisationer.
Jag ser överallt idag att det kallas bara "våld mot kvinnor", antagligen för att dom flesta idag inte vill skriva "män" för vi vet ju att det är manshat... Eller nej, men vi ska inte synliggöra våldet. Det går ju inte. Har ni tänkt på förresten att alla dom anti-feminister som anser att det är "manshat" att säga mäns våld mot kvinnor själva säger "kvinnors våld mot män"? Då borde det väl i konsekvensens namn vara kvinnohat? Men nej, det är det inte i deras ögon. Intressant faktiskt tycker jag.

Sen för dom som säger, men det handlar väl om annat våld också mot kvinnor? Ja, våld i samkönade relationer exempelvis. Men jag tycker en ska kunna få ta upp detta som nu denna dag handlar om och synliggöra just vad våldet handlar om, maktstrukturer, utan att behöva så massor med skit från personer som aldrig har något bättre för sig än att hata feminister och kvinnor hela dagarna. Dom som vill uppmärksamma allt våld som män utsätts för, från framför allt andra män, kan ta och uppmärksamma det tycker jag. Utan att klanka ner på feminism. Med det sistnämnda är visst extremt svårt...

2 kommentarer:

  1. Alla som är kritiska till begreppet "mäns våld mot kvinnor" är inte antifeminister som vill kvinnor illa eller trivialiserar det våld män utför mot kvinnor. Personligen är jag inte så förtjust i begreppet då det osynliggör det våld som sker i samkönade relationer liksom de fall kvinnor slår män (vilket är ganska ovanligt).

    SvaraRadera
  2. "Har ni tänkt på förresten att alla dom anti-feminister som anser att det är "manshat" att säga mäns våld mot kvinnor själva säger "kvinnors våld mot män"?"

    Det har jag inte tänkt på innan. Så jävla sant!

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.