måndag 14 november 2011

Jag är en porrmotståndare som tänder på porr och brukar den

På det feministiska communityt Systerskap så skrev jag igår en tråd om att jag nog inte längre kan kalla mig porrmotståndare.

Anledning var för att jag tänder och brukar porr, till exempel så läser jag sex/porrnoveller och även tittar på bögporr.

Jag hade väl också en baktanke med mitt inlägg, eftersom jag mycket oftare stöter på medfeminister som kallar sig porrmotståndare som också använder porr. Jag skriver inte "tänder på" här eftersom många kan tända på porr utan att egentligen vilja titta på/läsa den. Jag kan själv tända på olika sorters porr även om jag så starkt ogillar/avskyr den och inte vill titta. Och jag därefter tänker inte döma andra för att dom tänder på porr eftersom jag då dömer mig själv.

Jag fick en fråga om jag har förändrat hela min analys av porr. Nej det har jag inte, mina åsikter om porr står kvar. Men det var inte det som var del i min poäng, utan: Kan en vara porrmotståndare och ändå bruka porr?

Som sagt så dom flesta porrmotståndare jag stöter på brukar olika sorters porr, tecknad porr, porrnoveller, mainstreamporr oavsett hur kvinnoförnedrande, lebisk porr (men då faktiskt den gjord av kvinnor för lebiska), bögporr, alternativ/queerporr, etc.

Så vad är då att vara en porrmotståndare? Det är väl inte bara teori? Praktik?

Hur kan du/ni få ihop att kalla sig porrmotståndare och ändå bruka porr? För mig går det inte riktigt ihop. Andra får kalla sig det och brukar vilken porr dom vill. Detta är på ett personligt plan för mig.

Red: Ändrade så att länken till Systerskap pekar till rätt tråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.