onsdag 16 november 2011

Jag är inte så ensam som jag tänkte först

I mitt tidigare inlägg - Varför jag inte kan kalla mig radikalfeminist eller anti-porr feminist längre. Så skrev Maria i kommentarerna:
Men är det inte din bitterhet som talar nu? Både porrmotståndare och radikalfeminister omkring dig har väl också stöttat dig? Jag får intrycket att det är några enskilda som har reagerat mot dig? Och på forumet Systerskap har väl alla feminister och porrmotståndare som har svarat där i tråden om att du som anti-porr tänder på porr gett dig bra svar. Så när du skriver att du ”får nu stå ensam i (d)in kamp mot patriarkatet” känns det som att du är väldigt orättvis. Varför slå mot hela feminismen och porrmotståndet om det bara är några enstaka som svarar dumt?
Jo, det var min bitterhet som talade, delvis. Jag var arg och ledsen, samt besviken. Att det gick så enkelt att vända mig ryggen vara sådär. Sen så håller jag med om att det finns andra som stöttar mig, som flera på Systerskap.nu. Dom dömde mig inte utan försökte istället föra dialog och förstå det jag berättade om. Dom visade mig just hur mycket systerskapet betyder. Och dom är anti-porr feminister och även en och annan radikalfeminist.

Så jag säger inte att alla som är radikalfeminister och/eller anti-porr feminister vända mig ryggen. Ni är flera som finns där för mig. Det är jag medveten om. Så jag ber om ursäkta för mitt ledsamma och bittra inlägg.

Men en sak jag inte håller med om att jag slår mot hela feminism, men på ett sätt så känns det väl så. Jag kände mig ensam när jag skrev det. Men jag vet att jag är inte ensam, jag har vänner som är alla möjliga sorters feminister som jag diskuterar med på Systerskap, Facebook, Twitter och på många olika kommentarsfält varje dag. Så jag tar tillbaka det där.

1 kommentar:

  1. Det känns bra att du redde ut det, tycker jag. Sen får du gärna slå hur mycket du vill mot dom personer som inte ser hur svårt det är att känna sig dubbel inför att ens känslor inte alltid stämmer överens med ens åsikter. Allt är inte så jävla enkelt, men det viktiga är ju hur en gör med det.

    Självklart är vi alla påverkade av att leva i ett patriarkat, det är ju därför vi behöver peppa varandra att bryta mot det, och kämpa emot patriarkatet.

    Så jag håller inte heller med dom som säger att vi att ska låta oss nöja med att bara inse, det gör vi ju inte när det gäller andra saker än sex. Då vill vi tvärtom förändra vårt eget beteende, för att kunna förändra världen.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.