onsdag 23 november 2011

Känner mig naken utan smink

Jag känner mig naken utan smink, jag går inte utanför dörren utan det. Tänk vad fort det går att börja tänka såhär. Även om jag använt smink i några år nu så är denna tankegång något som kommer upp då och då. Men mest just nu, jag vill bara inte gå ut och småhandla ens om jag inte får ha sminket på mig.

Jag frågar mig varför jag känner såhär. Jag tycker jag ser bättre med smink, snyggare och sötare. Det påverkar mitt självförtroende också. Sen sminkar jag mig rätt så ofta hemma när jag bara är för mig själv, jag älskar smink. Så det är inte bara så att det är något jag känner att jag behöver så fort jag går utanför dörren. Men den här tanken att jag känner mig naken, den gör mig nyfiken. Jag vet många tjejer som sagt samma sak, trans som cis tjejer.

Men som sagt det är väl relaterat till mitt självförtroende, sen som trans tjej gör det att jag lättare passerar som tjej. Den aspekten får en inte glömma bort. Men just nu så går jag mer glädje från smink än att jag ser det som något nödvändigt, så det är ett plus i alla fall. Bara det håller i sig...

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är jäkligt intressant det här med smink. Jag brukade, precis som du, sminka mig varje dag. I typ 5-6 år, vart jag än skulle gå. Utan smink tyckte jag att jag såg hemsk ut. Sedan träffade jag Christel, vi blev bästa vänner osvosv. och en dag bestämde vi oss för att vi skulle aldrig någonsin sminka oss igen. Never. Vi var stenhårda. Inget smink, inte i skolan, inte på fester, ingenstans. I början var det hemskt. Jag tittade mig i spegeln på morgonen innan skolan och jag såg hemsk ut. Det här var två år sedan (två år utan smink, woho) och idag när jag tittar mig i spegeln undrar varför jag någonsin började sminka mig, jag ser ju bra ut. Tittar jag på bilder där jag har smink känner jag knappt igen mig själv. Förut skämdes jag över mitt osminkade ansikte, och nu skäms jag över mitt sminkade. Det är så himla konstigt egentligen.

    SvaraRadera
  2. Sigrid Drakhjärta:

    Ja, för mig är det extra intressant eftersom jag aldrig sminkade mig förut, men sedan en 4 år tillbaka gör jag det. Det gick fort där med att jag enbart i början gjorde det för att det är kul och nu också för att ja inte vill känna mig "naken". Så jag känner press alltså.

    Intressant det du skriver om, det går att kämpa emot det som ni gjorde, många väljer dock att inte göra det för ja, en vill slippa negativa attityder från andra och pressen en skapar på sig själv och från samhället.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.