lördag 5 november 2011

Könsfixeringen i leksakstidningar

Fick precis hem reklam, leksakstidningar från dom två största leksaksbutikerna i landet. Toys r Us och Br Leksaker.

Alltså, efter att ha bläddrat igenom båda slängde jag ner dom på golvet i min reklamhög och bara sa trött "jävla könspropaganda" för jag fick migrän av att se alla bilder...

Generellt så var allt uppdelat, det fanns någon enstaka bild som bröt mot normen, men det var inte mycket inte. Bilder (alla bilder är från Toys r Us, Br leksaker är inte ett dugg bättre gällande könsfixeringen. Och ursäkta för kvalitén men jag tog dom med min mobil):

 No boys allowed here! Bara flickor som ska göra sig fina...


 Total könsuppdelning här med kläder. Pojkar ska vara tuffa och starka och flickor ska vara söta prinsessor...


 Oh! Pojkar som faktisk leker med köksleksaker! Var försiktig dock, pojken längst till vänster kanske blir bög, eller transsexuell som jag, om han leker med ett rosa kök! OHNOES!


































Yay för att dela upp allt enligt färg... Rosa för flickor och svart/blått till pojkar.


 No girls allowed! Only boys can BANG BANG!


Wow, en flicka som faktiskt leker med bilar. Bizzare, hu? No, not really.

Ja, som ni ser så är det som vanligt i leksaksföretagens värld, könsfixering och än mer könsfixering. Flickor kan leka lite mer med "pojkleksaker" men tvärtom händer extremt sällan. Framför allt om en pojke ens kommer i närheten av den dreaded färgen rosa, då är det ohnoes som gäller. Varför ingen av pojkar har rosa klädesplagg på sig. Eller har dom det så såg inget i alla fall.

6 kommentarer:

  1. Det är ju tur att de är noga på att sätta puffärmströjor på tjejerna så man inte ska missta sig när de leker med bilar...

    SvaraRadera
  2. Förresten, med tanke på detta inlägg så skrev jag detta för lite mer än ett år sedan: http://tildaf.wordpress.com/2010/08/12/med-all-onskvard-tydlighet/

    SvaraRadera
  3. Matilda Flodin:

    Ja, flickor ska hela tiden könas på det sättet med kläder och färg, och såklart pojkar med.

    Ditt inlägg visade också det, allt ska könas hela tiden. Det är som att världen skulle gå under om barn inte hade kläder, färger och annat som inte passade in i könsmallen. Löjligt.

    SvaraRadera
  4. För säkerhets skull har pojkarna på bilderna faktiskt blå kläder, kolla första bilden längst ner till vänster.
    Nu finns det faktiskt några barn som "bryter" mot mönstret i katalogerna, det såg absolut inte ut så för några år sen.
    Så i den här takten får vi se killar leka i camouflagefärgade leksakskök om... en 70-80 år eller så. ;)

    SvaraRadera
  5. Ha! Tänkte samma sak, pojkarna har blått på sig bara för att visa att ja dom leker med köksleksaker men "riktiga" pojkar är dom i alla fall!

    Ja, sen om en 200 år eller så så får vi se rosa kök säljas till pojkar...

    SvaraRadera
  6. Jag blir så trött. Och ledsen faktiskt. För den här uppdelningen har faktiskt jättestor betydelse. Det är FÅ som faktiskt köper "tjejgrejer" till killar och tvärtom.
    Bra att du länkade din blogg från facebookgruppen, så att jag hittade hit. Återkommer.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.