måndag 21 november 2011

Mina tankar om kärlek

Fanny skrev idag om en bloggutmaning om sex och relationer. Jag tänkte, varför inte?

Så mina tankar om: Kärlek.

Kärlek för mig är något komplext, kärlek kan se så olika beroende på vem vi känner kärlek till. Så jag behöver väl inte gå in på det mer uppenbara utan tänkte skriva om hur jag har sett kärlek över 10 år nu.

Jag var kär i person, som jag var vän med faktiskt, precis innan det förhållande jag tar upp i detta inlägg började. Men den kärleken krossades rätt så fort då hen som jag var kär i fick reda på det och bestämde sig för att undvika mig. Det gick någon månad och jag mådde väldigt dåligt. Sen träffade jag hen som jag skrev om i inlägget och vi var tillsammans i några veckor. Men jag kände inte stark kärlek till henne. För den kärlek jag kände till min före detta vän fanns kvar där ännu. Lång historia kort så jag kunde inte efter detta känna någon kärlek till en annan person på detta sätt.

Eller det är inte sant, jag vågade inte helt enkelt. Det gjorde för ont och jag var så rädd att detta skulle hända igen. Jag har nämligen en urusel förmåga att bli kär i vänner. Det har hänt 3 gånger sedan dessa nu snart 12 år. Kärleken besvaras aldrig och det har gjort att jag sedan 2-3 år tillbaka har gett upp om kärleken. Den sårar förmycket, det gör för ont. Även om kärleken jag kände dessa 3 gånger inte var så stark som den jag kände vid 19-års ålder så vågar jag inte släppa taget och bli kär fullt ut. Jag trycker ner den så djupt inom mig att den självdör efter ett tag. Ibland hatar jag faktiskt kärlek, jag vill inte ha med den att göra något mer eftersom jag har redan övertygat mig själv om att jag aldrig kommer träffa någon ändå.

Ja det låter väl puckat och bittert, men jag känner inte bitterhet. Men en slags, frihet? Eller nej acceptans handlar det mer om. Jag känner mig nästan lite glad ibland också för det har tagit många år att faktiskt känna såhär, och inte bara ljuga för mig själv. Det har gjort att jag nu kan lägga tankarna åt sidan och fokusera på annat i mitt liv.

Kärleken till någon annan skiter jag därför i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.