onsdag 23 november 2011

Mina tankar om monogami

Tänkte jag skulle skriva om nästa del i Fannys bloggutmaning. Monogami.

Monogami, och även polygami, är något jag har tänkt mycket på under som senaste åren. Jag har alltid varit inställd för att enbart vara med en person, den där där enda kärleken, tvåsamheten, det så fina och så vidare. Det fanns något romantiskt i det för mig, att en "ger sig" till en annan i ett förhållande. Bara vi två mot hela världen.

Men dom senaste 2 åren har mina åsikter faktiskt helt skiftat. Jag vet fortfarande inte vad som gjort det. Men jag vill helst få leva med flera personer, polyamori. Oavsett kön. Det finns något som stör mig med polygami och det är att normen är polygyni, delvis en man och flera kvinnor. Det omvända, polyandri, är extrem ovanligt. Så som polygami idag fungerar så handlar det mycket om en patriarkalisk inställning i världen i stort. Varför jag är dubbelt inställt till det, det kanske kan fungera bra i ett land som Sverige. Men samtidigt tror jag att det vanliga skulle vara en man och flera kvinnor, även här, gifter sig med varandra.

Jag vill helst ha kärleks och/eller sexrelationer med flera andra, oavsett kön. Och även kanske få leva med flera andra i ett hushåll. Det skulle kännas väldigt bra faktiskt. Då älskar vi alla varandra, och har sex med varandra. Om något så tror jag det skulle göra förhållanden bättre, mindre risk för problem i förhållanden som annars uppstår i tvåsamhetens namn. Som kanske mindre risk för avundsjuka och att en blir trött på varandra.

Men visst, det handlar om förtroende även i ett förhållande mellan flera personer. Om till exempel fem personer lever tillsammans och dom har kommit överrens att dom ska ha sex med enbart varandra, och en av dom utan att prata med dom andra börjar att ha sex med andra personer så kan dom andra fyra se det som ett svek. Bättre då att vara öppen med att en även till ha sex med personer utanför förhållandet med dom andra fyra.

Jag önskar nu bara att detta kunde hända, att jag kan träffa andra som har samma tankar och inställning. Dom flesta är ju för den "eviga" kärleken, tvåsamheten och äktenskapet. Det är inget för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.