tisdag 1 november 2011

Pressen att ha analsex är sådant som gör mig frustrerad

Fanny skriver om "saker jag haft i min rumpa". Jag kan inte låta bli att sätta igång den kritiska sidan av mig, inte kritiskt mot Fannys gillande av analsex. Personer får älska analsex så mycket dom vill, och jag ser inte det som anti-feministiskt heller.

Utan för mig handlar det om att det allt oftare talas om hur bra och skönt det är med analsex, osv. Men allt mer sällan (det gjordes mer förr men debatten har tystnad verkar det som) om att det är en press som många tjejer och kvinnor kan uppleva. Denna press finns även bland personer inom HBTQ-världen, som en homosexuell kille som förväntas vilja ha analsex och trans tjejer som förväntas vilja ha det också.

Press att göra något leder ofta till att en ställer upp något en inte vill, det vet väl dom flesta av oss när det gäller, ja precis allt möjligt. Analsex är ytterligare något som har en koppling till press där framför allt en grupp (tjejer) förväntas ställa upp för att en annan vill ha det (killar). Det utesluter såklart inte att det finns tjejer som vill ha analsex och killar som inte vill det. Och precis som all annan penetreringssex så ges majoriteten av stimulans som leder till orgasm just till den med penis. Nej, orgasm är inte allt men det är viktig för många. Och något som vi får lära oss är att det antas vara mindre viktigt för kvinnor att få en orgasm, mycket på grund av den penetrerings-fixering som finns och där killens orgasm som leder till utlösning anses vara väldigt viktig. Bara kolla på porren så ser ni detta.

Jag är medveten om att det finns kvinnor som kan få orgasm genom vaginal penetrering enbart, men för dom flesta kvinnor är det klitorisstimulans som gäller. Att då det finns en press på att penetrering (vaginalt som analt) ska vara en sådan "normal" del i sex gör också att färre tjejer och kvinnor nåt orgasm jämfört med killar och män. Det kan tänkas vara lättare för allt fler att vända på det och säga att ja men det är inte så viktigt, så sluta stressa! Det löser å andra sidan inte problemet, och igen så är det tjejer och kvinnor som får rådet att inte känna att dom behöver ha en orgasm, som samhället alltid har gjort. För mig är det ett steg tillbaka faktiskt. Nej, en ska inte behöva stressa, men vi löser inte grundproblemet med att färre tjejer och kvinnor når orgasm jämfört med killar och män, som har sin grund i sådant som penetrerings-fixering, genom att åter igen reproducera synen att orgasm för en kvinna inte är så viktig.

Ska skriva ett till inlägg om min personliga syn på analsex, senare.

2 kommentarer:

  1. Jag hade en kille som var helt fixerad vid att ge mig en orgasm, han skulle ner och stimulera och hålla på hela tiden. Själv ville jag bara bli "påstånkad" eftersom jag tycker det är både skönare och framförallt mycket mer upphetsande. Det funkade inte särskilt bra mellan oss... och någon orgasm med honom fick jag aldrig.

    SvaraRadera
  2. Fast jag gillar inte alls när folk säger saker som "tjejer känner sig pressade att ha analsex av sina killar", dels för att det ger bilden av att analsex är något som killar gillar men tjejer ogillar och dels för att man ger bilden av att analsex i sig är problematiskt när det är faktumet att killar (inte alla men många) känner att de har rätten att kräva vissa sexuella handlingar av sina flickvänner som är problematisk, detta eftersom samhället fokuserar på sex ur ett manligt perspektiv där männen är de drivande och en kvinnas nej är att betrakta som ett kanske. Detta gäller ju även annat än analsex, och jag anser det vara kontraproduktivt att som feminist jämt måla ut tjejer och kvinnor som stackars offer som känner sig pressade till olika sexuella aktiviteter. Att så fort en "ny" sexuell aktivitet kommer i rampluset utbrista "men det där kan väl ingen kvinna vilja göra egentligen, det måste vara dessa onda och överkåta grabbar som tvingar dem" är ju bara en reproduktion av gamla unkna könsroller.

    Istället så borde vi arbeta med att få fram kvinnors/flickors sexualitet i rampljuset och visa att det är lika normalt att vara kåt som tjej som för killar, för så länge som bilden av att tjejer nästan aldrig vill finns kvar blir det ju också normalt att killar måste tjata lite för att få till det och att tjejer inte vill helhjärtat ändå eftersom det ligger i deras natur och därför är det inte fel att gå emot deras vilja ibland.

    SvaraRadera

Jag tillåter numera även anonyma kommentarer, som ett test så länge. Blir det för mycket troll så stänger jag (igen) ner den funktionen. Och jag granskar också alla inkommande kommentarer innan jag släpper igenom dom. Och till anonyma - skriv gärna ett namn. Det blir lättare med eventuell diskussion då.

Och läs gärna mina regler för min blogg.